Acer

 

https://fitwheels.eu/

 

Test pedałów Shimano Dura Ace PD 9100 R Road-Racing.pl

Kategoria

Test pedałów Shimano Dura Ace R 9100

Swoją przygodę pewnie jak większość  z was zacząłem od zwykłych metalowych pedałów klatkowych. Pierwszym rowerem na który nie był składakiem czy bmxem był wymarzony wyśniony góral marki Anlen, model Invert. To na nim jak 14 latek wjechałem na Śnieżkę. Lata później w 2011 zakupiłem pierwsze pedały zatrzaskowe.  Przyszedł rok 2013 i myśli o pierwszej szosie. Na początek  w ruch poszły zapasowe pedały mtb. Szybko stwierdziłem, że latająca we wszystkie strony noga to nie do końca to, o co chodzi  w szosie i nabyłem budżetowe Exustary. Był to autentycznie największy złom, jaki kiedykolwiek gościł na jakimkolwiek moim rowerze. Pedały się praktycznie rozleciały po 4000 km.

Kolejny ruch: poczytałem, obczaiłem na czym inni jeżdżą. Kupiłem szosowe Look Keo 2 Max Carbon. Bardzo przyzwoite pedały-nie miałem jednak na tamten czas wiedzy i cierpliwości, żeby poprawnie ustawić bloki. Uznałem że to  z pedałami jest coś nie tak. .

Kupiłem Time Xpresso. Mają one pewne zalety:  łatwo je ustawić. Jest jednak pewien haczyk. Za mało floatu czyli luzu obrotowego  w płaszczyźnie poziomej buta to niedobrze , za dużo też niedobrze. Tu jest sporo za dużo. O ile większości ludzi nie będzie to przeszkadzać to kolarze po artroskopiach kolan (kontuzja sportowa  w tenisie ziemnym) tak jak ja, mogą, odczuwać bóle. Gdyby nie to bardzo fajne pedały,  z koszmarnymi blokami o trwałości paneli podłogowych wykonanych  z gofrów.

Zakupiłem pedały Shimano Dura Ace R9100. Pedały są jak na Shimano słabo oznakowane. Logo Dura Ace  w tej edycji pedałów widoczne jest tylko z góry Ma to jednak konkretna przyczynę. Kolarze są przesądni, maja swoje przyzwyczajenia i nie chcą np. mieszać Campagnolo  z Shimano. Tu nie ma problemu. Napis widać, ale jest bardzo dyskretny i mały. Shimano widoczne jest tylko od spodu i napisane czcionką tak  w okolicy 6-7. Praktyczne usuwanie loga produktu musi świadczyć o potężnej sile rynkowej Shimano . Tak jest bardzo często choć nie zawsze, że loga prestiżowych i wartościowych marek nie mają rozmiarów szczególnie sporych.

Najważniejsze  w pedale, jakimkolwiek zresztą, jest to jak podpiera stopę kolarza. Najszersza platformę na dzień dzisiejszy ma właśnie Shimano. Pododbnć szerokość ma Look Keo 2 Max  Tu ważna dygresja  nie ma jej największej,tylko najszerszą.

 Shimano zdaje sobie doskonale sprawę że podparcie wzdłużne nie jest tak istotne. Może mieć i 5 cm podparcia jeżeli nie będzie podparta cała stopa po szerokości nie poczujesz stabilności i  nie będziesz mógł transferować mocy tak, jakbyś chciał czyli na maxa  Bez obawy o palenie  w zewnętrznej części stopy. To palenie może mieć też inną przyczynę, ale to nie wpis o Bikefittingu. Wykonanie pedałów jak wszystkiego co nosi nazwę Dura Ace, jest bez zarzutu. Główna różnicą miedzy bardzo fajnym pedałem jakim jest Ultegra r 8000 jest łożyskowanie, Dura Ace kręci się aksamitnie na 3 łożyskach. Dwa doskonałej jakości łozyska kulkowe i jedno wałeczkowe. Pedał zawsze wisi idealnie pionowo  w dół. Kręci się jak wychwyt  w Rolexie, po prostu super gładko. Sprężyna mechanizmu zamykającego jest regulowana można sobie ustawić tak jak się lubi mocniej, słabiej lub dać na full wtedy wypięcie się trzeba robić zdecydowanie. Takie ustawienie dla Marcela Kittela żeby nie wyrwał swoich Sidi  z pedałów, jak wali 2000 W na finiszu. Podparcie  w pedałach Shimano jest naprawdę szerokie nie ma akcji jak w Timach że przy sprintach „out of Saddle” kiedy czujesz że s  stopa na pedale przechyla się na zewnątrz. Podobne odczucia towarzyszą jeździe w Look Keo 2 Max pewnie jest jeszcze lepiej od czasu jak Look obniżył wysokość stack* swoich sprinterskich pedałów.

Wspomniałem o tym że platforma pedałów Shimano jest bardzo szeroka ale nie jest największa jeśli chodzi o powierzchnię. Mam spora praktykę na pedałach których powierzchnia podparcia jest największa czyli Time Xpresso. Maja one jednak  w najszerszym miejscu podparcie na 60mm i to tez nie oddaje całości sprawy. Są to zwężające się wypustki które szerokość 60 mm osiągają na końcu na zwężeniu. Shimano  ma 66 mm na wysokim n kilkanaście milimetrów równym równoległym do wzdłużnej osi pedałów końcu. Jednak jak na reklamie jednej  z wyszukiwarek pokoi hotelowych, co to wszystko dla was znaczy. Ano to, że dając ostro  w gaz, but nie będzie się przechylał na zewnątrz, tak jak na pedałach Time. Stopa zostanie na bank  w przewidywalnej pozycji to daje szeroka platforma i pewne zamknięcie buta w pedałach Shimano R9100.

Słowo jeszcze o Q factorze. Zasada efektywności pedałowania  mówi że Q factor powinien być  w rowerze najmniejszy  z akceptowalnych przez kolarza. Najmnijeszy q Factor mają korby torowe. Do tego dochodzi wartośc q factora pedałów. Wtedy transfer mocy jest najbardziej efektywny. Standardowo pedały Shimano Dura Ace mają dość niewielki Q factor 52 mm można też zakupić wersję dla potrzebujących większej odległości buta od korby wersje  z szerszym q factorem. Mniejszy q factor rzadko sam  w sobie jest przyczyną jakiś niedogodności, bóli itd. To błędny fitting i błędne ustawienie bloków to powoduje.

Shimano sprzedaję model Dura Ace  z blokami niebieskimi i wydrążonymi śrubami. Ponoć wydrążenie to powoduję różnice  w wadze na 6 śrubach rzędu 2 gram. Pokazuje to tylko, że najmniejszy drobiazg nie został tu pominięty. a jednocześnie nie bardzo widze sens poswiecania czasu i pieniędzy na redukcje 2 gramów wagi.. Mimo to Dura Ace nie jest królem lekkości. Są lżejsze pedały. O wiele tańsze Timy czy ekskluzywne Looki Blade Carbon,. Podobnie Speedplay Pamiętajcie waga sprzętu liczy sie tylko  w pewnych okolicznościach. Znając realia sprzętu kolarskiego mógłbym was przysypać przykładami nie najlżejszych produktów i topowych właściwościach. 5 generacji ram Tarmac SWORKS Buty Sidi, koła carbonowe Shimano , Campagnolo. Każdy  z tych produktów nie brał na celownik najniższej wagi i każdy mimo to, wyróżniał się jakością i właściwościami użytkowymi. Dlatego wybaczam tym pedałom wagę, której jak mogę zagwarantować nie odczujecie. Podparcie pod nogą za to na pewno poczujecie.

Dura Ace pedały test
pedał Dura Ace PD 9000 R po 2000 km

Poprzednikiem tych pedałów były pedały Shimano Dura Ace 9000. Czy są jakieś zasadnicze zmiany  w nowym modelu.? Raczej niewielkie. Jednolita płytkę stalowa wymieniono na 3 zatopione  w Carbonie płytki. Spróbowałem jazdy  w poprzednim modelu i muszę przyznać że nie czuję żadnej różnicy ( dzięki Tomek;-). Jeden i drugi pedał  w super pewny sposób podpiera but. Wybaczcie ale redukcji stacku o mniej niż 1 mm  nie wyczułem. Zmierzam do tego, że jak już macie poprzedni model to nowa wersja nie czyni rewolucji i możecie sobie spokojnie dalej nabijać tysiące kilometrów na swoich Dura Ace.

Podsumowując pedały Dura Ace nie zawiodą oczekiwań żadnego kolarza poza skrajnymi nie biorącymi jeńców Weight Weenies. Super jakościowy model. Doskonałe łożyskowanie, pewne podparcie pewne zamknięcie. Nieco smutnawy design ale Shimano takie już jest, wygląda może mało spektakularnie ale za to działa niezawodnie. Można również rozważyć Ultegrę za 2 x mniejszą kasę dostajecie pedały o niewiele słabszych właściwościach użytkowych i  z jednym łożyskiem mniej. Nie patrzcie na gramy wagi patrzcie na komfort i efektywność. Ilu  z nas ma 7 % tkanki tłuszczowej? Niewielu, największe redukcje wagi jeszcze przed nami;-) Oby...

Jeżeli artykuł Ci się podobał, udostępnij go , Polub nasz profil na Facebooku. Dziękuję Kolejny test który jest własnie  w trakcie szytka Vittoria Corsa Elite. Oraz budżetowe koła do szosy Mavic Aksium.

 

Bartosz Kasprzyk

Road-Racing.pl

 

Źródło zdjęć:

Strona producenta

Shimano-lifestylegear.com

cyclingtips.com

 

 

*stack  w przypadku pedałów to odległość między osią pedału a punktem o który podpiera się blok