Acer

 

https://fitwheels.eu/

 

DT Swuiss ARC 1400 2024 - test długodystansowy

DT Swiss ARC 1400 50 db z roku 2024- test długodystansowy

 

Koła są jednym  z najważniejszych wyborów przed takimi stanie kolarz przy budowaniu swojego roweru. Niezależnie od przeznaczenie to tuta zdefiniujmy charakter swojej maszyny.

W rowerze szosowym każdy wybór sprzętowy wprost przekłada się na charakter maszyny. Wybierając koła karbonowe dające inne zakresy sztywności i wagi  w stosunku do aluminiowych modeli- wybieramy wysokość i kształt stożka. W drugiej kolejności szerokość wewnętrzna i zewnętrzną- stanowiącą o możliwościach używania opon i sposobie  w jaki ułożą się te opony  na obręczy. Zakres wysokości to od około 30 mm do 90 plus dyski do jazdy na czas i triathlonu. . Sensowne szerokości to od 20 do 25 mm w przypadku szosy. Wysokość, od której warto rozpocząć analizę to 35-38 mm . To bezpieczna wysokość, przy której koła zaczynają być przyzwoicie sztywne. Dają spory komfort i lekkość. To idealna wysokość na góry niezelżenie od p[poziomu kolarza. Wspierają kolarza nie tylko na podjeździe, ale dają też bezpieczeństwo na szybkich zjazdach. 50 milimetrów, które oferuję DT Swiss ARC 50 to kompromis. Mamy już widoczne efekty aero, mamy nadal akceptowalną wagę 

 

dt swiss

 

Koła o wysokości stożka 50 mm wymagają juz od kolarza umiejętności jazdy na szosowym rowerze co najmniej na średnim poziomie. Ewentualność bujnięcia kolarzem  w bok przy podmuchu wiatrze istnieje i należy brac ją pod uwagę. To jak koła radzie sobie  z tego rodzaju sytuacjami określa jego jakość. 

 

Pomocą dla DT swiss przy projektowaniu kół  z serii ARC, była firma Swiss Side . Firma  z doświadczeniem  w Formule 1 - ekspercie od aero. Zwrócono uwagę na ten między innymi aspekt jazdy na kołach aero. Efekty wg moich obserwacji? Nie jest może tak jak 40 mm kołach o nowoczesnym kształcie. Ale jest przewidywalnie i zdecydowanie bezpiecznie. Koła dają znać, że coś się dzieje, ale nie straszą. Efekty aero są mierzalne.

Szprychy są bardzo ważnym elementem kół. Decydują w  istotnym stopniu o aerodynamice koła i sztywności. W tym modelu użyto dedykowanych szprych DT Aerocomp. Dają one sztywność wystarczająca również dla cięższych kolarzy. To istotne, bo moje doświadczenia  z kołami na DT Swiss Aerolite nie są pozytywne, Przy wadze 95 kg nie jeździło  mi się na takich kołach pewnie. 

Kompletem dla szprych są piasty. Por raz kolejny mamy tu dedykowane do tej serii kół piasty DT 240. Klasyczne świetne piasty od DT to Ratchet 36 pewne zasprzęglenie i lubiany przez kolarzy dźwięk.

Wrażenie  z jazdy to pewność wejścia  w każdy zakręt prędkość, której potrzebujesz i dynamika . Kołom brakuje nieco szerokości obręczy dla idealnego wsparcia opon 30 mm. Ale sa to koła, które chwile już są na rynku i jakością  w dalszym ciągu błyszczą. 

Jest to ciekawy wybór na długie lata spokojnej eksploatacji. Cięższe obręcze dają pewność  w losowych sytuacjach, których na szosach nie brakuję . Są bardzo mocne i dadzą radę! Przy oponach 28 c od Pieralli i Continentala na których testowałem to koła, jeździ się świetnie. Wybierałem opcję bez dętki i  w takim zestawieniu przemarzyłem na tych kołach 5000 km. Bez przygód bez konieczności centrowania. Zapraszam tez na materiał filmowy na kanał Road-Racing.pl.

Road-Racing.pl You Tube (kliknij suba, warto!)

https://youtu.be/Hg0gftMq9-o?si=u-UiNcGaM0wQ37M2

 

Bartosz Kasprzyk

Road-Racing.pl

 

Kontakt:  team@road-racing.pl