Koła carbonowe to jeden z najbardziej sensownych upgradów do roweru. Podjrzewam, że wymiana Shimano 105 na Shimano Dura Ace nie daję zysków większych niż 2 sekundy na 10 jm. Jest też możliwe że operacja taka nie daje żadnych zysków.
Częścią roweru słusznie podejrzewaną o spory potencjał jeśli chodzi o szybkość jazdy są koła. Do testu wybraliśmy trzy modele kół.
- DT Swiss Proc 1475 db- koła z obręczą o wysokości 35 mm przekrój wewnątrz obręczy 18 mm na zewnątrz 25 mm.Piasta DT 240 Straight Pull Waga 1540 g. Opona Continental GP 4000 s2. 25mm
- Forza 19 db koła z obręczą o wysokości 45 mm. Przekrój wewnątrz 17 mm na zewnątrz 26 mm, waga 1530 gram. Piasty DT 350 Opony Veloflex 25 mm.
- DT Swiss ERC Dicut 1100. Wysokość 47 mm, Przekrój wewnątrz obręczy 19 mm. Szerokość na zewnątrz 27 mm. Piasty DT 240 z łożyskami ceramicznymi Sinc. Opona Continntal GP 5000
Poszukiwaliśmy w naszej okolicy spokojnej pętli bez ruchu samochodowego w miarę płaskiej, by przy zakładanej mocy uzyskać odpowiednią prędkość średnia. Wybór padł na jedną z pętli w okolicach Parowej. Założony dystans to 11,6 km cały przejazd to dwie pętle. Moc, z jaką jeździł kolarz to to 210w. Riderem został wytypowany Oliwer Kahl z Road-Racing.pl. Jeździ z mocą już od jakiegoś czasu i potrafi to robić niezwykle wręcz równo. Ustaliliśmy pozycję dolny chwyt lekko ugięte łokcie. Towarzyszył mu na tracie Maciej Kasprzyk również Road-Racing.pl od czasu do czasu filmujący materiały na Youtube. Reżyserem testu narratorem i jednym z kamerzystów byłem ja, niżej podpisany. Oliwer się rozgrzał i ruszył do boju. Szczegóły przejazdów możecie obejrzeć na naszym Video. Rzetelne testy znajdziecie właśnie u nas. Dlaczego testowanie kół na zewnątrz pod chmurką ma sens, a w tunelu aerodynamicznym nie ma sensu? Bo w realnych warunkach wiatr nigdy nie będzie wiał z jednego kierunku, z stałą siłą. To się w rzeczywistości nie wydarzy. Turbulencje podmuchy zdarzają się na zewnątrz regularnie. W tunelu warunki są stabilne czyli nierealne. Planujemy kolejne testy również kół pod hamulce szczękowe oraz. test w górach,https://youtu.be/aIJcxyERN8w to link do naszego filmu serdecznie zapraszam do subskrypcji kanału jeszcze troszkę i pęknie pół tysiąca subskrybentów czyli Was. To powoduję, że kanał ma coraz większe zasięgi co bardzo mnie cieszy nie zapomnijecie przeglądanć pozostałych filmów. Grafiki pokazujące wynik przygotował Kryspin Adamczyk.
j
Dla wyników testu ważne było kilka aspektów. DT Swiss do serii ARC i ERC zatrudnił specjalistyczną firmę Swiss Side, by zoptymalizować całe koło pod względem Aero. Efektem jest specjalny kształt piasty, nowy kształt oraz wymiary felgi. Drugim bardzo istotnym aspektem były opony . Zrobimy kiedyś powtórkę tego testu, zakładając na Forza 19, opony Continental. Równocześnie poproszę Oliwera o przejazd na DT Swissa by mieć aktualne odniesienie. Dla mnie taki test to więcej niż tona marketingowego bełkotu nie mającego przełożenia na rzeczywistość.
Bartosz Kasprzyk
Road-Racing.pl