Test Campagnolo Record 11, ed 2015-2018 -Road-Racing.pl- Bartosz Kasprzyk
Na rynku komponentów szosowych tłoku oferentów brak. Na świecie liczą się trzy firmy. Najstarsze wbrew pozorom jest Shimano. Tak Shimano jest parę lat starszą firmą niż Campagnolo. Drugie jeśli chodzi o metrykę jest właśnie Campagnolo. Najmłodszy uczestnik tego rynku to amerykański Sram.
Shimano to gigant o mentalności Toyoty. Nie jesteśmy najbardziej awangardowi, ale trzymamy się sprawdzonych działających rozwiązań. Na niektóre ciosy nie odpowiadamy obserwujemy co się dzieje i reagujemy jak zachodzi potrzeba.
Nie o Toyocie ten wpis, a o Ferrari.. Campagnolo to marka legenda. Włoska robota, świetne i niebywale trwałe napędy, koła które śnią się kolarzom po nocach.( i to nie z powodu nieustających ciężkich awarii piast jak to bywało w Zppach) Wizerunek romantycznej legendarnej marki, która nikomu w branży się nie kłania i na wszystko na swój patent.
Wszystko zaczęło się od zacisku koła który Tulio Campagnolo wprowadził do kolarstwa w latach 30 XX wieku. Pierwsza działająca tak jak dziś przerzutkę z pantografem również wymyślili Włosi z Campy. Później przyszły lata świetności i chwały. Eddy też śmigał na Campie, a to w końcu kolarz wszechczasów. Nadeszły jednak lata 70 i 80 gdzie Shimano zdobywało pozycję i ustalił się podział na luksusowe Campagnolo i osprzęt dla mas Shimano ( z wiśnią na torcie w postaci Dura Ace).
Oddajmy Shimano to co również pchało i rozwijało rynek Wielkie hity Shimano takie jak indeksowana zmiana biegów Klamkomanetki- jeden z naszych kolegów miał takie cudo około 1994 roku. Shimano wprowadziło ten produkt do testów w 1989 roku, biorąc mechanizm do adaptacji z manetek MTB. Pierwsi testujący Phil Anderson i Jesper Skibby musieli być nieźle zaskoczeni. W 1990 Shimano wprowadziło w grupie Dura Ace 7400 działające tak jak dziś wasze 105, Dura Ace czy tam Ultegry klamki. To pokazuje tez konserwatyzm Shimano, który wcale nie musi być wadą.
Wracając do Campagnolo w latach 90 na Campie jeździł między innymi Marco Pantani Wcześniej Eddy Mercx Campa jako pierwsza wdrożyła 11 biegowe napędy mechaniczne. Do dziś ma inny standard bębenka i jako jedyna, oferuje na szosę Klamkomanetki z możliwość 5 krotnego zrzucenia łańcucha w dół po kasecie, za jednym pociągnięciem cyngla. Przednia przerzutka jest tak skonstruowana, że na blacie nigdy nie ociera o nią łańcuch( po co elektryka w takim przypadku??!!)
Obecna polityka cenowa i kierunek rozwoju Campy daje nadzieję, że większa ilość kolarzy będzie mogła znaleźć te komponenty na swoich nowych rowerach szosowych. Campa posiada prężnie działający na Tajwanie oddział który odpowiada za rynek OEM. Czyli to co jest podstawą sukcesu Shimano, które za konkurencyjne stawki oferuje osprzęt do rowerów na pierwszy montaż. Campa historycznie wychodziła z założenia, które ja jak najbardziej rozumię i przeważnie właśnie tak składam rower. Kolarz kupuje ramę, następnie kupuje osprzęt i koła i dopiero wtedy- montuję sobie rower. Wiem, że większość z was kupuję gotowe rowery i stąd zmiana polityki Mało komu chce się bawić tak jak mnie, w samodzielne składania rowerów. Nie chce też nikogo do takiej strategii namawiać. Od czasu do czasu i ja kupuje cały rower
Na koniec pytanie które parę razy różne osoby mi już zadały Dlaczego po dobrych doświadczeniach z Dura Ace 9000 nie kupiłem Dura Ace 9100? Bo żyje się raz i chcę spróbować wszystkiego na szosie. Sram Red był, Dura Ace http://road-racing.pl/artykul/dura-ace-9000-test-dlugodystansowy był, czas na Campę. Z praktycznych powodów. Nowe korby Shimano po kilku miesiącach jazdy maja porysowane ramiona. Nie chciał bym się jeszcze z powodu roweru wnerwiać..(źródło o informacji o rysujących się korbach- test Bikeradaru)
3 MIESIĄCE PÓŹNIEJ…..
Początki z Campą nie były łatwe. Upewniony artykułami w sieci, że Campa działa idealnie z kasetą Sram lub Shimano, spróbowałem ustawić swój napęd z kaseta Ultegra R8000. Każdy kto zamarzy sobie samodzielnie ustawić idealnie działający napęd Campgnolo, jeden film będzie znał na pamięć. Nie, nie będzie to Ojciec Chrzestny, czy Chłopaki z Ferajny. Będzie to dokładnie ten film https://www.youtube.com/watch?v=Y_1pkG2XfT0 Obejrzałem go kilkanaście razy zwracając uwagę na każdy drobny szczegół. Jedyny poważny błąd jaki popełniłem przy instalacji tego napędu, został popełniony został wbrew zaleceniom tej produkcji.
Z Campą sprawa jest prosta. Instalujesz to tak jak chciał producent i działa tak jak chciał producent, czyli idealnie. Robisz coś po swojemu? Campa się buntuje, rzęzi, nie działa. Niepotrzebne skreślić, albo i nie skreślać. Wszystkie trzy zjawiska zajdą jednocześnie.
MONTAŻ
Przed przystąpieniem do montażu Campagnolo Record 11, ważne jest odpowiednie przeplecenie linek przez ramę Twojej szosy. Specialized dla Ramy Tarmac S-Works SL5 wydał bardzo konkretną instrukcję, jak to zrobić. Zarówno linkę tylnego hamulca jak i linki napędu zainstalowałem ostatecznie tak jak w instrukcji. Czyli dodałem do linki hamulca liner na odcinku miedzy wejściem w górna rurę a wyjściem z górnej rury. Linki napędu ułożyłem na sposób zwany przez Speca- California Cross ( może to po prostu się tak nazywa ?). Czyli linka z manetki obsługującej tylna przerzutkę idzie w przeciwległy lewy otwór w rurze i co zrozumiałe w tej sytuacji linka z lewej manetki w prawy otwór. Łagodzi to kąt pancerzy i zmniejsza tarcie linki o pancerz. Obawy o to, że linki będą o siebie hałasowały są zbędne. Nic się nie dzieje tak to Specialized zaprojektował, że jest cisza . Oryginalny komplet linek Campy poszedł się ….. tak nie nadawał się do ponownego montażu.Próbiowałem przepleść linki tak jak w poprzednim Ridleyu Helium czyli z prawej klamki do prawego otworu.
Wybrałem inne linki do spróbowania. Jagwire STS PS Road Campagnolo. Idealnie gładką linkę z stali nierdzewnej o złotym odcieniu, dla odróżnienia od modeli klasycznych. Po szkodach które kiedyś wyrządziła w moim rowerze linka Shimano Dura Ace 9000 pokryta jakimś polimerem, unikam linek pokrytych czymkolwiek. Nie kupuje takich wynalazków. Wiadomo z góry że takie pokrycie będzie się złuszczać. Mi uszkodziło to klamkę Dura Ace . Stal nierdzewna najwyższej jakości i jest idealnie. Pod suportem. zastosowałem linery takiej długości jak zalecał Specialized w instrukcji. Linery wybrałem również Jagwire. Hak był idealnie prosty, co najpierw jeszcze sprawdziłem. Zabawne było to że osoby pracujące w branży pierwszy raz w życiu widziały instrukcję producenta dotyczącą olinkowania roweru. Instrukcja to jedna z ostatnich rzeczy po jaka sięga prawdziwy „mechanik” … Może lepiej jednak od niej zaczynać.
Przed montażem musimy być pewni dwóch rzeczy: prosty hak, idealnie obrobione pancerze i linki przeprowadzone zgodnie z zaleceniami producenta ramy. Później pozostaje uważne obejrzenie ww filmu z wytwórni Campagnolo i zrobienie wszystkiego tak jak oczekują Włosi.
Nie będę opisywał wszystkich detali, zwrócę uwagę na najważniejsze. Zakresy przerzutki tylnej ustawiłem bez łańcucha. Stajesz z tyłu za rowerem, rower na wieszaku linka przerzutki przykręcona. Podciągasz tylne kółko przerzutki ustawionej do pracy na zębatce 11 , celując w najmniejsza koronkę kasety. Kółko styka się z koronka, regulujesz dolny zakres tak by os kółka trafiała idealnie w oś przecinająca środek najmniejszej koronki kasety. Klikasz klamka przesuwasz wózek w górę ta samą procedurę powtarzasz dla górnego zakresu. W dalszym ciągu nie zakładasz łańcucha. Zostaję ważna pozycja określenie odległości górnego kółka od kasety, w ustawieniu mała tarcza z przodu, duża koronka kasety z tyłu optymalnie to około 6 mm. Różnica w stosunku do Shimano nie ustawia się tego śrubą b, tylko śrubką na wózku, dostępną od przodu przerzutki. Mając z tyłu opanowane te tematy zerkamy jeszcze na przód idealnie równolegle ustawiamy wózek z wszystkim zasadami tego dotyczącymi określonymi w filmie. Weryfikacja ustawień już z założonym łańcuchem. Później zaczyna się zabawa w fine tuning. Zabawa dość krótka i komfortowa w przeciwieństwie do nowej Ultegry R8000 ampuła do regulacji tylnej przerzutki, działa precyzyjnie i bezproblemowo. Niezłym sposobem jest regulowanie idealnie tylnej przerzutki na 4 koronce od dołu i weryfikacja na górze jak wchodzi i jak schodzi łańcuch, z 10 i 11 koronki licząc od dołu. Specjalistów od ustawiania Campy jest bardzo wielu, tych co potrafią ją naprawdę ustawić bardzo niewielu. To co jest największym problemem, to lenistwo i ustawianie zakresów z założonym łańcuchem. To zawsze rodzi przekłamania. Podobnie odległości górnego kółka od kasety nie ustawisz idealnie z założonym łańcuchem. Im większa ta odległość tym mniej precyzyjnie chodzi tylna przerzutka, jest jednak dolny limit i jest to około 6 milimetrów
Wiem są kolarze którym nic nie przeszkadza. Napęd chodzi jak 40 letnia snopowiązałka a oni że tak ma być, potrafią to obsłużyć czasem z zaskoczenia łańcuch na koło poleci ale ogólnie jest o.k.. Moja prośba ja wiem że Wam to nie przeszkadza, ale jak jeździcie z kolegami a jeżdżąc na szosie to raczej pewne wyregulujcie swój rower ze względu na nich. Jak jadę koło kogoś komu coś cały czas chrobocze, to z czasem zaczynam przyglądać się mojemu rowerowi. Human nature… Dla mnie czysta i ładnie pracująca szosa, to szybsza szosa😉
CAMPAGNOLO RECORD 11 W AKCJI
KLAMKOMANETKI+ TYLNA PRZERZUTKA
Jak się jeździ na Campagnolo? Tak jak pisałem w zapowiedzi, klamki są bardzo wygodne fajne w rękawiczkach i bez rękawiczek. Guma nawet przy spoconych dłoniach nadal jest przyczepna miękka. Dźwignia do wrzucania biegów wyżej bardzo wygodna ergonomiczna pasująca idealnie pod środkowy palec. Kształt łap bardzo wygodny, nie można jednak przesadzić z zadzieraniem ich do góry. Wtedy staja się mniej wygodne i w takim ustawieniu masz wrażenie że są one za krótkie. Logika zmiany biegów w Campie mi pasuję wolał bym mieć pod nieco innym kątem ustawiony cyngiel do zrzucania biegów. Poprawiono to w Recordzie/ SR 12
na którego się jednak zbyt szybko nie przesiądę. O tym później. Przerzucanie biegów z tyłu jest superszybkie i precyzyjne. Można na raz zrzucić łańcuch o 5 koronek w dół. Na początku wydawało mi się to niepotrzebnym bajerem, faktycznie pełne 5 koronek to przesada, ale 2, 3 koronki zdarza mi się zrzucać i ma to sens. Manetka do wrzucania na górę chodzi lekko, klika dość głośno. Wyraźnie słyszysz ile biegów poszło w górę, czy w dół. Przy zrzucaniu łańcucha w dół kasety słychać też wyraźny dźwięk na kasecie. To zasługa mocnych sprężyn Campagnolo Record. Klamkomanetki w sytuacjach wyścigowych nie zawodzą, precyzyjne zmiany w tą stronę w którą oczekujesz zero problemów. Jeden cyngiel jedna funkcja. Pamiętajmy że to hasło odnosi się tylko do Campy w Shimano zasadniczo wrzucamy łańcuch w górę kasety tą samą częścią którą hamujemy. W Double Tap hamujemy na szczęście nieruchomą klamką, ale biegi w górę i w dół wrzucamy tym samym szpadelkiem. Co może od czasu do czasu prowadzić do nieporozumień … (pisze o grupach mechanicznych)- Dla mnie największą i najbardziej przełomową innowacja Di2 jest … nieruchoma klamka hamulcowa..
KASETA + ŁAŃCUCH
Tifosi Campagnolo mnie ukrzyżują, ale nie używam już łańcucha Campy. Może go jeszcze kupię(Cena jest zbliżoną do łańcucha którego obecnie używam, nie o cenę chodzi) ale doszedłem do wniosku że kasetę Shimano Ultegra 8000 i Korbę Record idealnie połączy łańcuch KMC X11 SL Dopuściłem do skrócenia łańcucha Campagnolo o jedno ogniowo za dużo i praca tylnej przerzutki przy górnych koronkach kasety była bardzo słaba. Potęgowały to krótkie widełki łańcuchowe ramy Tarmac S-Works SL5 Dają one świetne prowadzenie roweru, szybką reakcję w zakrętach, ale tworzą też ostry kąt dla łańcucha, między blatem a najwyższa koronka kasety. Kasety Campy na pewno są dobre, trwałe itd. Jednak ich cena jest dla mnie nieakceptowalna. 1300 zł za kasetę szosową to lekka przesada. Posypia się na mnie gromy, ale nie kombinuj
Jeżeli macie większy budżet wrzućcie sobie Dura Ace 9100 mniejszy zapas dolarów- Ultegrę 8000 i po sprawie. Skoro chodzi to idealnie, a ja wam zaręczam, że chodzi, to po co przepłacać. Akurat w tym miejscu kompromis jest dopuszczalny. W poprzednim rowerze na kasecie Dura Ace przeleciałem 21000 km uważam że to niezły wynik. Zmieniamy łańcuchy, nie kasety
HAMULCE
Hamulce Campy hamują bardzo dobrze. Wybrałem wersje z przodem i tyłem typu dual pivot. Z tyłu dla wyrównania mocy i można też wybrać wersje single pivot. Wtedy mamy mniejsza moc hamowania z tyłu. Bo w sumie mniejszej mocy z tyłu potrzebujemy. Zapobiega to też przypadkowemu zablokowaniu tylnego koła, dla kolarzy z słabszym wyczuciem.
Używam dwóch kompletów kół z koncernu Campagnolo kół na co dzień niedrogich Clincherów Fulcrum Racing Quattro Carbon i Campagnolo Bora 50- brutalnie sztywnego zestawu kół do ścigania. Na obu zestawach hamulce działają na suchym jak na aluminiowych kołach. Na Borach w dalszym ciągu hamują dobrze na mokrym Na Fulcrumach na mokrym słabiej. Ale to już wina kół nie hamulców. Kształt klamki hamulcowej jest taki że ludzie o nieekstremalnej wielkości dłoni ustawią to sobie tak że sięgną bez problemu z dolnego chwytu. Dla mnie ważne jest to że bardzo wygodnie hamuje się nimi z górnego chwytu. Kształt klamki bardzo to ułatwia. Pisze o tym jakich używam kół bo od tego w dużym stopniu zależy skuteczność hamowania. Klocki -tylko czerwone klocki do Carbonu Campagnolo.
Ważne przy używaniu Campy, jest odpowiednie dobranie kierownicy. Niektóre kierownice powodują że klamka Campa układa się lepiej inne gorzej (za daleko od dolnego chwytu mamy klamkę hamulcową)., Wybrałem kierownicę FSA SL-K. Kierownice FSA były używane przez Astanę w czasie gdy grupa jeździła na Campie. Ułożenie klamki jest ok, sięgam do niej bez problemów. Zwróćcie jednak na to uwagę. Brałem tez pod uwagę kierownice Dedy, ale ostatecznie szala przechyliła się w stronę FSA.
PRZEDNIA PRZERZUTKA
Przednia przerzutka działa świetnie. Zewnętrzna część wózka wykonana z Carbonu. Półbiegi przydają się tylko na małej tarczy. Z dużego blatu obsługujesz całą kasetę bez dotykania przedniej przerzutki. Półbiegi nie są potrzebne. Taka geometria przedniej przerzutki jest bardzo wygodna. Campagnolo Record/SR mamy więcej ramp załadowczych, w Chorusie jest ich mniej. To jest podstawową przyczyną szybszej zmiany biegów z przodu na Recordzie/ SR. To nie tylko przerzutka ma wpływ na lepszą jakość zmian biegów w tych dwóch grupach, a rampy załadowcze w koronce korby. Zawsze jestem zdania że zmiana biegów i jej jakość to w 30 % kaseta, lub koronki korby, 30 % łańcuch i 40 % przerzutka.
W każdym razie biegi wchodzą i schodzą bez wysiłku i szybko. Jedna uwaga, w niektórych ramach w tym w mojej, niezbędne jest użycie dostarczanego osobno drobiażdżka. To część nr FD CE 011. Rola tej części jest odsunięciem linki przerzutki od wózka przerzutki o jakieś 2,3 mm Campa nie dodaje tej na oko wartej 10 centów części w zestawie. Pewnie można wytłumaczyć to np. ekologią. Skoro potrzebuje jej tylko część ram, to można ja sobie za oczywiście 5 Euro dokupić. Nie złościłem się, Koleżanka z pracy mieszkająca w Pradze, kupiła w tamtejszym Proshopie Campagnolo tą część i podrzuciła mi ją na spotkanie firmowe w Antwerpii. Taka to historia. To coś z czym trzeba się liczyć w Campie, części nie są dostępne na każdym rogu , ale gdzieś są😉 Na szczęście nie zgubiłem podkładki , zamontowałem ją i od tamtej pory o niej zapomniałem Suport w moim przypadku (Tarmac SL5) to BB30
W tym miejscu chciałbym Wam opisać jak zamontował suport Campagnolo, szef działu serwisu w Wertykalu. Podkrakowski znany sklep rowerowy. Zaskoczyło mnie że nie był wcale taki duży.. Pracuję w przemyśle. Widziałem już fachowców o umiejętnościach przeciętnych i tych najlepszych. Potrafię ich bezbłędnie rozróżnić. Oceniam na końcu ich pracę. Nie zamierzałem oczywiście oceniać pracy sympatycznego mechanika w Wertykalu, ale naturalne nawyki są silniejsze. Przyglądałem się uważnie. Porządek w narzędziach. Wszystko na swoim miejscu.( pierwszy plus). Starannie umocował ramę na stanowisku. Na początek zmierzył mufę (żeby się upewnić czy Specialized wie co to BB30 😉 ). Następnie wybił stare łożyska nałożył aktywator do Loctite i zaproponował kawę. Przy okazji powiedział, że aktywator działa idealnie po 30 minutach i taką przerwę sobie zrobił. Kawa smakowała super. Później Loctite osadzenie misek profesjonalnym przyrządem i co i korba kręci się jak żadna inna wcześniej. Oczywiście nic nie trzeszczy itd. Szkoda że takiej jakości usługi są w tak niewielu miejscach w Polsce. Już nie chodzi o kawę, ( choć to zawsze miłe), ale o ścisłe precyzyjne trzymanie się założeń producentów. Producent nie chce źle. Nie po to wkłada instrukcje do każdego pudełka żeby nam zaszkodzić. Sami wiecie jak wygląda praktyka niektórych serwisów. rowerowych. Tylna przerzutka źle chodzi na najmniejszej koronce? Trzeba wymienić cała kasetę. Proszę Pana ale to kaseta Dura Ace 9100 i ma przejechane 300 km!!! Acha, to może to jednak zakresy i ustawienie przerzutki.
KORBA
Korba Campagnolo to dzieło sztuki użytkowej. Ultrasztywne blaty i piękna opływowa trwała, nierysująca się korba. Jeżeli położycie obok tego korbe korbę Dura Ace i ktoś Wam powie, że trzeba za nią zapłacić podobna kasę jak jak Campe, poczujecie jak bardzo jesteście ... miałem użyć pewnego słowa na literę D. ale nie użyje W każdym razie będzie to wyglądało jak Ferrari ( Campagnolo) i obok Toyota Corolla 1.6 w benzynie bez turbo-( Dura Ace 9100). Uczciwie przyznam że korbie Sram Red klasą bliżej do Campy niż do Shimano.
To był podstawowy powód nie kupienia Dura Ace. Wiem że Dura Ace zawsze chodzi dobrze, że tylko drobiazgi jak funkcjonalność klamkomanetek go różnią od innych topowych napędów. Ale to właśnie pokryta nietrwałą anodą korba ( źródło już podawałem test Bikeradar) zniechęciła mnie do tej grupy Płacisz spore pieniądze za napęd, chcesz się nim pocieszyć- proste. Dzięki sztywności blatów Campy i rampom załadowczym, lekkie pchnięcie manetki i mamy łańcuch na blacie. Korby Campagnolo są ze soba skręcone w połowie długości osi. Podobnie montuje się, o ile się nie mylę korby S-Works. Ta metoda zapewnia większą sztywnośc połączenia. Do opisywanego modelu korby przykręcicie standardowe blaty Campy w pełnym zakresie. Czyli 50-34 ale i 53-39 jak ktoś ma taką nogę jak nasz Tomek Łukawski ;-)
Takie przygody prowadzą do jednej konkluzji. Albo topowy serwis rowerowy (jest ich tyle co kot napłakał) i płacenie za takie usługi. Albo cierpliwość, własne dobrej klasy narzędzia, tutoriale producenta na You Tube i samodzielne ogarnianie rowerów. W Road-Racing.pl preferujemy ten drugi model. Jak sobie z czymś nie radzimy zawsze jest najwyższa instancja, mój młodszy brat Maciek -ten sobie poradzi ze wszystkim. Poza tym nawet nie wiecie jak fajne jest składanie roweru w czterech, gdzie dwóch coś robi, a pozostałych dwóch hmm kibicuję i testuje jakość produktów przemysłu browarniczego
CAMPAGNOLO vs SHIMANO
Porównując grupę Campagnolo Record 11 do Shimano Dura Ace 9000 mogę powiedzieć, że co do zasady obie grupy są niezawodne i działają ok. Campa jednak zmienia biegi precyzyjniej w moim odczucie szybciej Ma tez nieruchoma klamkę hamulcową, co moim zdaniem jest dużo bardziej bezpiecznym rozwiązaniem, niż klamka Shimano, która w deszczu przy hamowaniu z dolnego chwytu może uciec do środka. Campagnolo wygląda też bardzo stylowo a rower powinien się nam podobać. Campagnolo i Shimano to liderzy rynku komponentów szosowych o dwóch różnych podejściach. Dla mnie Shimano to wielkoseryjna produkcja i strategia cięcia wszelkich zbędnych kosztów.(Toyota) Campagnolo to w dalszym ciągu rodzinna firma, przykładająca wagę do perfekcji działania jej komponentów i stosująca droższe materiały. (Ferrari 😉) Campagnolo na wszystko ma swój patent Kilka powszechnie używanych rozwiązań swój początek miało właśnie w tej Włoskiej manufakturze. Zacisk, lżejszy profil bębenka, własny wzór wsuwek do hamulców. Sztywniejszy sposób montażu korby z połączeniem po środku osi korbowodu. Swoje pomysły na zmianę biegów, nawet szczęki hamulca rozszerza się przy pomocy klamki. W interesie nas konsumentów jest mieć wybór. Nie mówię że nigdy nie kupie roweru na Shimano to również bardzo dobry producent. Jednak obecnie pocieszę się jeszcze jakiś czas Campagnolo Record 11. Minus Campy to ograniczona, co do miejsc zakupu, dostępność części. W czasach handlu w sieci, to niewielka uciążliwość Werdykt mimo tego 60/40 dla mechanicznej Campy. Koszty może i są ciut wyższe, ale działa to perfekcyjnie. Jak widać na ulicach szansa na spotkanie Toyoty jest dużo większa, czyli, większość ludzi kierują się chłodną kalkulacją. Większość to na szczęście, nie wszyscy.
Minusem jak ktoś zdecyduje się jeździć na kasecie Campagnolo jest jej cena. Odpowiednik wagowy i technologiczny Ultegry czyli Chorus kosztuje 600 zł. To jest przegięcie. Mając na uwadze cenę Ultegry około 270 zł. Ile kosztuje topowa kaseta Campagnolo Super Record nawet 1600 zł . To właśnie ceny kaset znacznie zawyżają koszt całych grup Campy, szczególnie jeśli chodzi o Recorda i Super Recorda.
Poza tym sa już tylko plusy...
Swoja premierę miały przed chwila dwie nowe grupy Campy- Super Record 12 i Record 12 w wersji mechanicznej. Pewne rzeczy się zmienią. Record będzie istotnie cięższy od Super Recorda ma też być tańszy. Legendarne rozwiązanie Campy pozostaje niezmienne od 1996 Właściciel kół z bębenkiem Campagnolo nie musieli wymieniać tego elementu, od czasów napędów 9-tkowych. 12 również zmieści się na tym samym bębenku. Zmieni się kształt klamkomanetek na bardziej wg producenta ergonomiczne. Zastanawia mnie źródło przyrostu masy Recorda, to nie może być tylko jedna zębatka więcej. Grupa ta musi wpaść w ręce testerów wtedy będziemy wiedzieli więcej
Waga pełnej grupy Campagnolo Record 2039 gram z kasetą 11-25 i łańcuchem 114 ogniw. Jeśli chodzi o wagę Campa trzyma poziom Shimano. Sram tu prezentuję się atrakcyjniej. Dwaj wielcy jednak z jakiegoś powodu nie podejmują walki. Zauważalna jest tendencja do nie zmniejszania wagi kolejnych wersji grup osprzętu. Nowy Campagnolo Record 12 jest cięższy od testowanego tu Recorda 11, nowa Ultegra też waży więcej od poprzedniej wersji. Pewnie ma to cos wspólnego z faktem że limit UCI nie zmienił się od lat, 6800 gram to waga która bez problemu można osiągnąć stąd poluzowanie pędu do obniżania wagi komponentów.
Campę zazwyczaj kupuje się składając rower od podstaw, lub na rowerze importowanym z Włoch. Szkoda, że tak niewielu kolarzy ma okazje pojeździć na takim sprzęcie. Campagnolo niech trwa i buduje swoje produkty jak najdłużej. Działa perfekcyjnie, szybko i niezawodnie, słynie z trwałości i nie podążania niepotrzebnie za trendami narzucanymi przez innych. Buduje tylko napędy na szosę. Na razie ciesze się nieziemską jakością zmiany przełożeń w moim Campgnolo Record. Cieszy też moje oko cała grupa. Niech tak będzie jak najdłużej. Campa ostatnio weszła w napędy 12 biegowe jasne dla mnie jest ze konkurencja po raz kolejny podąży za nimi. Czy im się to podoba czy nie Campa po raz kolejny ustanowiła standard. Może nie najbardziej potrzebny i niezbędny ale jednak standard. O Campagnolo miałem okazje zima podczas spotkania firmowego porozmawiac z kolegami pracującymi w jednej z naszych fabryk w Brendoli niedaleko Vincenzy (12 km). Żaden z nich nie był kolarzem każdy znał fabrykę Campy. Kolejny test jeszcze w ten weekend Rose X Lite Four. – lekka szosówka od Rose na tarczach. http://road-racing.pl/artykul/test-rose-x-lite-four-disc-sram-force-22 Jeżeli podoba Ci się ten wpis, poleć go znajomemu. Bądź na bieżąco z Road-Racing.pl polub nasz profil na FB.https://www.facebook.com/RoadRacingpl/ Dziekuję!
Bartosz Kasprzyk
Road-Racing.pl