Rowery szosowe na Shimano 105
Zapraszam do poczytania o kolejnych propozycjach, na nieśmiertelnej 105-tce ;-)
Specialized Tarmac Sport
Tego roweru nie mogło zabraknąć. Omówienie na specjalne życzenie czytelnika z Warszawy ;-) Pozdrawiam przy okazji!. Seria, która odcisnęła wyraźne piętno na przemyśle rowerowym. Obecnie dostępna jest już 6 generacja słynnego Tarmaca. Ten, który wam przedstawiam, oparty jest na ramie serii SL4. Otwiera ofertę Specialized, jeśli chodzi o model Tarmac. Jest to wybitnie sportowa konstrukcja, o sztywnej nie dającej złudzeń co do przeznaczenia ramie. Spec nie skupił się zbytnio na zwiększaniu komfortu tych ram. Krótko produkowania seria SL3 była tak sztywna, że zawodnicy z World Tour używający tej maszyny, poprosili o wygładzenie charakteru przy następnej edycji. Na zbytnią sztywność Tarmaca S-Works Sl4 narzekał z kolei Alberto Contador. Jak widać to czego nie mogą ci zaoferować inni producenci, Tarmac ma w nadmiarze. Dla jasności ultrasztywny rower bezmyślnie usztywniony w każdym możliwym miejscu bardzo źle by się prowadził. Do responsywnej charakterystyki ramy potrzebna jest sztywność tam gdzie wymagane i tylko tam. Topowa wersja SL5 S-Works wykonana jest z kilku zaplotów carbonu 11 R chcecie sobie poszerzyć wiedzę o Carbonie używanym w Specach polecam ten wpis:http://www.velocity.nnov.ru/?id=6453
Dotyczy to wcześniejszej generacji, ale do dziś nic nowego nie weszło do produkcji
Stack -526
Reach 386
Stack/Reach 1,36
Rozmiar 52
Rura górna 537
Kąt główki 73
Kąt podsiodłowy 74
Wysokość główki ramy 120
Relacja Stack do Reach, przywołuje jasno z jakiego rodzaju rowerem mamy to do czynienia . Opisywany wcześniej Ridley Helium to sportowiec z pochodzeniem World Tour. Podobnie jest z Tarmakiem. Tu się trzeba pochylić, żeby pojeździć;-). Tarmac powinien się odwdzięczyć świetnym pewnym prowadzeniem. Sztywność przodu jest kluczowa na zjazdach i przy sprintach. Wszystkie linki poprowadzone są wewnątrz ramy, także mamy tu obecnie typowy w szosówkach clean look. Rower niestety nie jest sprzedawany z pełna grupa Shimano 105 5800, ale dla chcącego nic trudnego. Tak trzeba negocjować cenę zakupu żeby starczyło na korbę 105 i hamulce 105. Dwa bardzo ważne elementy napędu, wyraźnie dające odczuć na czym tak naprawdę jeździmy. To oczywiście żart, brak tych dwóch elementów odbieram negatywnie: to drobne oszczędności dla producenta a istotny uszczerbek dla kupującego. Specialized ma jednak taką siłę marketingu ,że połowa kupujących wyjdzie z korba FSA Gossamer ze sklepu i nawet tego nie zauważy…
Rama SL 4 posiada jeszcze klasyczna obejmę podsiodłowa. To i garbata rura górna, odróżniają głównie ramy SL4 od SL5.
Spece od Marketingu w Specializedzie, starają się, żeby właściciele Tarmaca czuli się marketingowo dopieszczeni.. Rower regularnie ląduje na pudle wszystkich zestawień sportowych szosówek. (oczywiście jako narzędzie zwycięskiego kolarza) Kolarze na nim jeżdżący ogolili już cała masę Grand Tourów i wyścigów jednodniowych. Pewnie to jeszcze nie koniec, na Specach obecnie śmiga Bora Hans Grohe i Etixx. Ten rower to sztos jakich mało w 2013 serce stanęło mi na 5 sekund jak w miejscowości Garda, na wschodnim brzegu jeziora Garda, niedaleko ode mnie gość nawrócił na S-Works Sl4 piękne 50 mm stożki dopełniły urody tego zjawiska. Pamiętam do dziś była to jasny model z czarnym napisem. Taki look ma tylko S-Works Tarmac…
Canyon Ultimate CF SL 7.0
Niemiecki dom wysyłkowy produkuje i sprzedaję swoje rowery już od dość dawna. Patent jest prosty. Produkujemy i sprzedajemy sami. Nie dajemy zarabiać sklepom dzięki temu więcej zostaje u nas w kieszeni. Nie w kieszeni klienta bo jakoś nie mogę dostrzec tej okazyjności cenowej w Canyonie. Niemniej jednak w zamian Canyon oferuje bardzo różnorodne rowery w wielu wersjach wyposażenia i z zróżnicowaną geometrią. Sporo ludzi w Polsce korzysta również z oferty Canyona. Raczej są zadołowani z swoich rowerów. Na pewno jednej bardzo ważnej dla mnie rzeczy nie ma w Canyonie: nie ma możliwości negocjacji ceny gotowego roweru. Można za to liczyć na Outlet największy wybór jest w rozmiarach XXXXXL i XXXS ;-)
Geometria:
Stack -546
Reach 374
Stack/Reach 1,46
Rozmiar 52
Rura górna 536
Kąt główki 72,5
Kąt podsiodłowy 73,5
Wysokość główki ramy 137
Moją pierwsza szosówką był właśnie Canyon Jeździłem na nim bardzo krótko, uznałem że jest duży, przeżywając szok po przesiadce z MTB na szosę. Dziś właśnie taki rozmiar odpowiada mi najbardziej. Design Ramy to wspólna idea kilku producentów Na pewno Canyona, Cervelo, Ridleya, Fuji i Cannondale. Czyli ultra cienkie widełki tylne i sztywna, lekka reszta ramy. Canyon używa mostków do rury 1 ¼ cala. Wg teorii ma to być sztywniejsze. Wg mnie skoro takie smoki jak Andre Greipel nie gna mostków na rurze 1 i 1/8 cala, to musi być to marketingowy zwód. Miałem okazje się przyjrzeć jak i osobiście przez parę miesięcy pojeździć na Canyonie. Fajny sprzęt, niezłej jakości. Prawdopodobnie ostateczny montaż przeprowadzany jest w Niemczech . Geometria jest na pewno wygodniejsza i bardziej komfortowa niż w opisywanych tu już Ridleyu Helium i Specialized Tarmac. Dla amatora to nawet lepiej. Ale ścigający się ambitny amator może mieć wyższe wymagania. Trzeba zauważyć że popularniejszym wyborem w World Tourze jest Aeroroad z stajni Canyona regularnie na CF SLX(wyższy model z tej serii) jeździ tylko Nairo…
Przy okazji rozważań o Geo, zawsze mnie zastanawia jak to jest , że największy koń wszechczasów Eddy Mercxs Jeździł na szosówce, która prawie nie miała dropu między siodłem a kierą. Nie przeszkadzało mu to wygrać pierdylion wyścigów, golić co chciał i jak chciał. Obecna zmiana podejścia ma pewnie źródło w badaniach nad aerodynamiką Skupia się jednak na kolarzach zawodowych. Nie jestem pewien czy amator jest w stanie jeździć na prawidłowo dobranym Ridleyu Helium bez podkładek pod mostkiem (Stack do Reach 1,35)…Poza tym za pozycje aero nie odpowiada tylko niski przód roweru , duże znaczenie ma długość ramy, czyli wartość reach. Na za krótkiej ramie i bardzo niskim przodzie kolarz przybierze pozycję która będzie zagrożeniem dla dolnej części jego kręgosłupa …
Na rowerach Canyon ściga się Movistar i Katusha. Powinno się raczej mówić: ramy dostarcza Canyon. Inne komponenty objęte są niezależnymi umowami sponsorskimi. Movistar korzysta przykładowo z kół i napędu- Campagnolo- odpowiednio Bora Ultra i Super Record EPS. Katusha-=Alpecin jeździ na kołach Zipp i napędzie ETap, dostarczonym przez amerykańskiego Srama.
Podsumowując: szosówka na pewno komfortowa nadająca się jak najbardziej do ambitnego uczestnictwa w okolicznych ogórkach. Lekka, dobrze wykonana w niewygórowanej cenie. Brak możliwości przymiarki to na pewno minus tego roweru. Rower wyróżnia się z tłumu generycznych, tajwańskich produkcji. Ma kilka swoich patentów takich jak średnica rura sterowej, czy inny rodzaj sterów. Koła to jednak markowe Mavic Aksium Dość ciężkie ale dobrze wykonane koła. Fajna zestawienie koronek w korbie 52-36 to idealny zestaw dla ambitnych amatorów. Udana konstrukcja, za rozsądna kasę.
Na koniec ostatnio u blogera którego czytuję, znalazłem odkrywcza myśl. Ludzie nie chcą czytać wydumanych relacji z przygód kolarza amatora . Chcą czytać testy sprzętu... Hmm to chyba od razu było wiadome, że przeżycia każdy chce mieć swoje, a powymieniać można się poglądami na temat sprzętu. Pocieszę owego Blogera, przeczytałem prawie wszystkie jego wpisy i na prawdę fajnie się to czyta;-) Może i wyprawy jakieś tam, mniej mnie interesują a testy czytam żeby się pośmiać przy okazji, ale forma opakowanie i staranność tez maja znaczenie.
Jeżeli podobał ci się ten wpis, postaw like na FB, udostępnij proszę artykuł, powiedz o nim znajomemu/znajomej. Dziekuję.
źródło zdjęć:
evanscycle.co.uk
canyon.com
tekst- Bartosz Kasprzyk
Road-Racing.pl
All Right Reserved