Test grupy szosowej Shimano Dura Ace 9000 mechanical
Od czasu do czasu chciałbym was zabrać w wyprawę w świat techniki rowerowej. Jest to świat ciekawy intrygujący i wciągający. Od techniki nie zależą zwycięstwa w amatorskich wyścigach. Najmocniejszy zawodnik jadąc na Shimano 105-5800 dalej pozamiata konkurencję. Jedank osoby pasjonujące się techniką, lubiące jak przedmiot cieszy oko i działa perfekcyjnie mogą tu znaleźć coś dla siebie. Podkreślam z punktu widzenia osiągów Groupset raczej cie nie przyspieszy;-) Co innego Rama koła i ogumienie. Przyczyną większości wg moich obserwacji porażek z działaniem napędów nie są grupy osprzętu tylko
- Krzywe haki
- Marna regulacja (to takie proste…)
- Zużyte kable
- Dopiero luzy na przerzutce kwalifikujące ja do wyrzucenia mogą być przyczyną po stronie sprzętu marnego działania napędu
Świat osprzętu szosowego to zaledwie 3 liczących producentów najstarszy legendarny i mający prawdziwych fanatyków Campagnolo, Japoński gigant największa firma produkująca sprzęt na świecie Shimano, oraz młody kowboj który pod koniec pierwszej dekady 21 wieku wszedł przebojem na rynek SRAM.
Opisując po krótce każdą z tych trzech firm.
Campagnolo ma miejsce wyjątkowe wśród producentów osprzętu Kiedyś nie mili poważnej konkurencji, produkowali przepiękne komponenty, dbając o perfekcyjne jak na owe czasy działanie Tylna przerzutka Super Record z lat 70 to dzieło sztuki podobnie, jak dźwignie zmiany biegów czy piasty. Osprzęt Campagnolo nie jest częstym widokiem na nowych rowerach. Jak już to sa to prestiżowe Włoskie marki lub np. Canyon. Powód na pewno nie działanie tego osprzętu a raczej cena. Campagnolo obecnie to kilka groupsetów kosmicznie drogi i perfekcyjny w każdym elemencie Super Record i Record, Chorus Potenza Athena i Veloce. 3 najwyższe grupy dostępne są w wersjach elektronicznych. Campa słynie z trwałości są znane przypadki przejechania na jednym łańcuchu Campy 15000 km
Shimano to japoński gigant, produkujący szerokie spektrum grup zarówno do MTB jak i do szosy. W związku z tym, że w przemyśle przeważnie najtaniej produkuje największy gracz, ceny Shimano sa akceptowalne. Wybór grup szeroki w Szosie oprócz budżetowej Sory mamy Tiagrę oraz świetny tercet Shimano 5800 105 , Ultegra 6800i Dura Ace 9000 dwie ostatnie grupy również w wersji elektronicznej Osprzęt Shimano to zawsze wysoka jakość wykonania i charakterystyczna łagodna praca tylnej przerzutki + perfekcyjna przednia przerzutka. Shimano to potężny gracz na rynku OEM stąd 90 % szans że Twoja nowa szosa będzie wyposażona w japoński osprzęt.
Sram najpóźniej dołączył do tej jakom ostatni Koncern z Chicago produkuje 4 grupy Apex, Rival, Force i Red. Generalnie grupy te zbudowane są bardzo podobnie różnią się za to i to znacznie materiały użyte do konstrukcji poszczególnych grup. Sram Red walczy o miano najlżejszej grupy z Campagnolo Super Record. Od obecnego sezonu Sram oferuje Etap ich własna konstrukcję grupy elektronicznej bez kabli.
Grupy High End z tego zestawienia to Campa Record i Super Record, Shimano Dura Ace i Sram Red miałem okazję jeździć na osprzętach wszystkich trzech producentów a najdłuższemu testowi poddałem grupę Shimano Dura Ace 9000
Używałem wersji mechanicznej z Korba 53-39 Kasetą 11-28.
Zacznę od tego co mamy w ręku jeżdżąc na szosie czyli klamkomanetek. W przeciwieństwie do 10 biegowych grup Shimano klamki sa węższe bardziej poręcznie fajnie wyprofilowane. Gumy na klamkach wykonane są dwóch rodzajów Ręka nawet bez rękawiczki nie ślizga się na nich pewny i przyjemny chwyt mamy zapewniony.
Sama konstrukcja klamkomanetki Shimano powoduję że zmianę biegów w kierunku góry kasety i z mniejszej koronki na większą z przodu jest łatwiejsza . Dlaczego? Operujemy najdłuższą dostępną w branży dźwignią. Sram ma swoja dźwignię za cięgnem hamulca, podobnie Campa różnica długości jest bardzo znaczna, stąd Shimano abstrahując już od przerzutek i kabli pracuje najlżej. Do tego Dura Ace 9000 ma mniejszy skok niż poprzednik czyli grupa Dura Ace 7900. W swoim rowerze zamontowałem Zestaw linek i Pancerzy Jagwire Elite Road W tej chwili można powiedzieć że biegi chodzą nawet zbyt lekko… Pierwsze kilometry jeździłem na pierwszej edycji linek i pancerzy Dura Ace która była po prostu porażka Tworzywo którym oblano linke w celu redukcji oporów kruszyło się i doprowadziło do uszkodzenia prawej klamkomanetki. Tu ciekawostka na rynku dostępne są dwie wersję klamkomanetek Dura Ace 9000 i 9001 zdecydowanie odradzam pierwszą wersję. Shimano co prawda nie urządziło akcji serwisowej na pierwszy wypust. Ale szybko wprowadziła update i obecnei produkuje wersję 9001. Klamki Dura Ace 9001 sa jeszcze bardziej smukłe i maja drobne wewnętrzne modyfikacje. Zaletą Klamek Dura Ace jest możliwość przybliżenia dźwigni do kierownicy przy pomocy śrubki. Group set kolarz czuję właśnie przez Klamkomanetki jaki jest Dura Ace z tej perspketywy super szybki pewny i nieomylny. Pracuje tak lekko że dla niektórych jest zbyt lekka praca woleli by poczuć typowy dla Srama i Campy lekki opór.
Największa wg mnie zaletą tej grupy są hamulce.kute dość masywne istotnie cięższe od Sram Red i Super Recorda hamulce po prostu miażdżą obręcz. Siła hamowania jest taka że ja na prawdę się nie dziwe dlaczego tylko producenci a nie zawodnicy napierają na tarcze na szosie. Zresztą jak zauważył Tom Boonen nie jest obecnie problemem siła hamulców bo najlepsze hamulce zablokują koła w każdej sytuacji, tylko przyczepność szytek. Działanie hamulców zależy oczywiście również od klocków i samych kół. Jednak Shimano dzięki dwóm osiom obrotu hamulca i super sztywnej konsrukcji w dziadzienie hamulców szczękowych wyznaczyło standard.
Tylna przerzutka Dura Ace wykonuje swoje zadanie bardzo dobrze. Czy użytkownik Ultegry poczuł by jakiś postęp przesiadając się na wyższą grupę, nie sądzę.. Różnica to bardzo elegancki wyszukany wygląd Dura Ace i waga. Dura Ace podobnie jak Ultegra zmienia biegi szybko i pewnie bez problemu radzi sobie ale to już również dzięki systemowi Shimano który obejmuj…e kasetę i łańcuch, z zmienianiem biegów pod pełnym obciążeniem. Ja osobiście odczuwam większe zmiany w działaniu układu zmieniać kasetę i łańcuch, niż zmieniając wersje przerzutki. Jestem zwolennikiem homogenicznych napędów i wszystko w mojej szosie pochodzi od Schimano łańcuch i kaseta współpracują ze sobą idealnie całość chodzi cicho (to bardzo ważne na szosie), i bez zająknięć
Przednia przerzutka to innowacja Shimano. Dłuższe ramię przerzutki czyni zmianę biegów z przodu bardzo łatwą ciekawą opcja w Dura Ace jest zmian na mała tarcze która odbywa sięn na 2 raty. Przerzutka zwalnia miejsce na to żeby łańcuch zszedł na dolną zębatkę po paru obrotach korby można kliknąć jeszcze raz i wodzik wózek przerzutki przesuwa się jeszcze kawałek w kierunku ramy. To taki dynamiczny Chain catcher;-)
Korba Dura Ace 9000 była dla wielu fanów marki bardzo kontrowersyjna po wielu latach i przyzwyczajeniu do 5 ramiennych korb Shimano poszło ( Campagnolo również) w 4 ramiona i uniwersalny pająk przyjmujący zarówno kompaktowe zębatki jaki i klasyczne 53-39. To wielka wygoda dla mechaników w ProTour Nie wożą już w pudłach dwóch zestawowi korb a tylko koronki. Korba jest świetnej jakości na mojej po ponad 12000 km nie widać wielu rys a jeździłem też w zimowych ochraniaczach. Blaty są ekstremalnie sztywne. Ciężko może to zrozumieć ale sztywność blatu gwarantuje możliwość zmian biegów z przodu pod pełnym gazem. Sram Red 10 biegowy ma blat lżejszy ale naprawdę ciężko go porównywać z Dura Ace 9000. Piny, wyżłobienia i inne tajemnice Shimano powodują, że zmiana biegów udaje się nawet pod potężnym obciążeniem zawsze w ten sam sposób klik i gotowe. Ponoć jeszcze lepiej działa wersja elektroniczna. Gwarantuje wam że wrażenia z zmiany biegów w Dura Ace mechanical są w zupełności wystarczające.
Kaseta Dura Ace 9000 to zabawa z materiałami. Używam w dalszym ciągu pierwszej wersji kasety z serii 9000 i nie polecę jej Wydaje z siebie od czasu do czasu dziwne dźwięki. Usunięto to w drugiej edycji tego produktu modyfikując wyraźnie osadzenie zębatek na kaarbonowym pająku. Niemniej jednak poza dźwiękami kaseta pracuje ok . Jej zakup poza tym że świetnie wygląda jest nieco bezsensowny, tu podobnie jak w przypadku tylnej przerzutki Ultegra spisze się idealnie za 1/3 pieniędzy.
Łożyska suportu Ultegra/105 9000 BSA wytrzymały 9500 km działają jak każde BSA od Shimano ok Osobiście nie znoszę systemów Pressfit pod każda postacią, na szczęście Ridley zamontował mi w ramie Helium adapter i mogę spokojnie bez stresu używać dobrych sprawdzonych łożysk na gwint. Obecnie jeżdżę na Dura Ace 9000 BSA i oczywiście nie jest gorzej, obserwuje przebieg
Jeśli chodzi o Łańcuch to używam obecnie 3 łańcucha model CN HG 901-11 czwarty leży obok mnie gotowy do wymiany . Wymieniam nie tylko obserwując jak wchodzi przymiar, ale tez jakie luzy boczne ma łańcuch ciężko to opisać jak to sprawdzam, ale dzięki temu po 13080 km koronki korby i kaseta wyglądają bardzo dobrze średnio wymieniam łańcuch co 5500 km. Wymieniam jak przymiar na 0.75 wchodzi najdalej do połowy.Luzy boczne w łańcuchach pojawiają się miedzy innymi od jazdy z sporym przekosem.
Zwolennicy niskiej masy, trendu weight weenies i węgla na pewno nawet nie spojrzą na Dura Ace 9000 dla nich jest Campagnolo Super Record i Sram Red. Jednak jeśli chodzi o czysty performance niezawodność, szybkość i prostotę obsługi oraz ergonomię Shimano wyróżnia się. Wygląda jak na mój gust bardzo elegancko. Minimalistycznie w porównaniu do swojej konkurencji
Fabian Cancellara w Swoich Trekach w sezonie 2016 jeździł dokładnie na tej grupie, podobnie Alberto Contador. Tak, tak ci dwaj panowie jeździli na lince;-). Dla mnie osobiście najważniejsza w tej grupie jest moc hamulców i perfekcyjna praca przedniej przerzutki Tylko Caampagnolo ma porównywalną prace przodu Sram od zawsze sobie z tym nie radził. Wiem co mówię (jeździłem na 3 grupach MTB Srama (X0 9 biegów , X0 10 biegów i XX!/X01) oraz na Sram Red 10 biegów Najlepszym co zrobił Sram z przednia przerzutka, była jej likwidacja w XX1 ;-).
Tył Shimano jest aksamitny, łagodny i szybki, niektórzy wolą ostrzejszy charakter tylnej przerzutki Campy i Srama . Chciałbym również zaznaczyć, że osprzęt jest najbardziej dyskutowana częścią roweru w wg mnie z 3 głównych części roweru najmniej ważną. Podstawa roweru to rama, na miejscu 2 są koła i oponki/szytki a Osprzęt dopiero na 3. M Dopiero męki jednak, które może przeżywać kolarz z powodu że działającego osprzętu mogą obrócić te klasyfikację;-).
Pokuszę się na koniec o przedstawienie mojego pomysłu na minimalny koszt a super efekt pracy 11 biegowej grupy Shimano . Misz masz z różnych elementów różnych grup. (
Klamki –Dura Ace 9001 za czucie i kontrolę roweru w dużym stopniu odpowiadają klamki. Za wrażenia z zmiany biegów również nie żałujemy kasy to stosujemy Dura Ace
Tylna przerzutka – Shimano RD 5800. Przy prostym haku i braku luzów różnica w stosunku do Dura Ace nie będzie wagą duża idziemy w w !05
Przednia przerzutka Shimano FD 5800 zblizony do Dura Ace kształt i ramię do którego mocujemy linke tej samej długości gwarancja świetnej pracy w akceptowalnej cenie.
Kaseta Ultegra 6800 –Performance Dura Ace za 1/3 ceny kto nie ma zakrętki na punkcie Kaset wykonanych częściowo z tytanu spokojnie może ją brać działa identycznie jak Dura Ace ale mniej boli jak trzeba mają wymieć
Łańcuch Shimano Ultegra 6800 niższa cena podobna praca
Hamulce Shimano Ultegra 6800 wystrczająca znacznie większa niż u konkurencji moc połowa ceny Dura Ace plus świetny wygląd Sysyetm dual Pivot to wielki postep w porównaniu do poprzedniej genracji hamulców Shimano.
Dla zainteresowanych tabelka z wagmi komponentów serii 11 sp Shimano z lat 2013-2016
Waga Grupy osprzętu
Dura-Ace 9070
Dura-Ace 9000
Ultegra 6870
Ultegra 6800
105 5800
Klamkomanetki
237
363
315
419
486
Tylna przerzutka
217
160
271
193
234
Przednia przerzutka
114
67
167
86
89
Korba
636
636
694
694
736
Łożyska suportu
67
67
76
76
76
Kaseta 11-25
163
163
226
226
246
Łańcuch 116 ogniw
248
248
260
260
253
Zaciski hamulca
294
294
340
340
378
Wewnętrzna bateria³
58
0
58
0
0
Waga grupy w gramach
2,034
1,998
2,407
2,294
2,498
Mój Dura Ace przejechał już 13000 km i pracuje nadal jak nowy. Czekam już na to aż zużyję się blat i zamierzam przejść na zestaw semi compact 52-36 który dla amatorów jeżdżących po płaskim i pagórkowatym terenie jest optymalny. Jedyne na co mógłbym chcieć zmienić Dura Ace 9000 to ….. to się okaże;-). Nie miałem okazji jeździć na kołach Shimano Dura Ace, opinie o nich są takie że to raczej szkoła Campagnolo, Reynolds, niż Zipp i Enve jeśli chodzi o aero. Nie są superlekkie ale są trwałe i sztywne. Shimano twierdzi że spora część masy ich kół to piasta więcej proporcjonalnie niż u konkurentów dlatego ich c 50 przyspieszają lepiej niżby wynikało z ich masy.
Jeżeli mielibyście jakiekolwiek pytania związane z sprzętem kolarskim chcialbyście niezleżnej porady na temat wyboru sprzętu piszcie na Team@Roaad-Racing.pl dostaniecie na pewno wartościową
Bartosz Kasprzyk
Road-Racing.pl