Trening Kolarski z Tomaszem Kiendysiem

 

https://fitwheels.eu/

 

Zipp 303 Firecrest - test Road-Racing.pl

Kategoria

Zipp 303 Firecrest Tubular V3 – Test

Road Racing.pl

 

Koła carbonowe to istotna część każdego roweru wyścigowego. Lekkie sztywne, sprawiają że rower łatwiej przyspiesza i lepiej trzyma prędkość. Prowadzi też się pewniej  w miejscach gdzie sztywność koła o tym decyduję czyli np. na zjazdach. Dodają też atrakcyjnego modnego wyglądu rowerowi szosowemu. Jednak jest kilka ale.

Czy na pewno sa one niezbędne do każdego roweru szosowego? Nie są niezbędne jęli twoje średnie nie przekraczają 32-32km/h może spokojnie nadal śmigać na kołach aluminiowych.

Czy jazda na kołach deep section czyli 45 mm+ jest bezpieczna? Nie zawsze i nie dla każdego. Znam kolarzy którym koła 60 mm nie przeszkadzają. Znam też takich którzy twierdzą że stożek 35 mm powoduję, że czują się niepewnie na szybkich zjazdach. Jeżeli nie masz dobrej techniki i opanowania roweru nie przekraczaj szczególnie  z przodu 40 mm.

Jak  z hamowaniem  w deszczu? Cóż tylko nieliczne koła karbonowe radzą sobie  z hamowaniem na mokrym. Tak się składa, że tylko te najlepsze i jednocześnie najdroższe są w  tym aspekcie godne zaufania. Campagnolo, Zipp i Enve i nikt więcej.

Co takiego jednak wracając do 303 spowodowało, że Zipp 303 stał się wzorem dla kół carbonowych? Jakie cechy powodują, że jak tylko zmienisz koła na inne zaczynasz tęsknić za Zippem?

Zipp 303 firecrest test
Zipp 303 Firecrest V3 tubular

 

Odpowiedź specjalnie dla Was na portalu  z najlepszymi testami  w Polsce .-Road-Racing.pl

Do tej pory miałem okazję jeździć na różnych zestawach kół Corima Aero 47, Fulcrum Racing Speed, Campagnolo Bora One , Reynolds 46, DT Swiss RRC32. Jak wypadają te koła  w porównaniu  z Zippem. Różnie. Zipp nie jest kołem idealnym, ale jest mu bardzo do ideału blisko. J

 

Zipp 303 Firecrest Tubular V3  to przede wszystkim genialna obręcz mocna, wytrzymała i o najlepszym kształcie  w branży. Toroid powoduję, że powietrze napierające od boku na obręcz łagodnie ześlizguję się  z niej. Pomagają tez wgłębiania jak piłeczce golfowej. Szerokość obręczy  w najszerszym miejscu to 28,5 mm wg zippa 28,29 wg mojej suwmiarki (przednie koło). Szytka 25 mm spokojnie chowa się  w obręczy. Osłoniona  z obu stron odpowiedniej szerokości fragmentem obręczy. Obręcz ze względu na swój kształt i zaplot carbonu pracuje na nierównościach. Nie można powiedzieć o żadnym  z wymienionych akapit wyżej kompletów kół. To powoduję, że pierwsze wrażenie podczas jazdy na Zippach to komfort i lepsze pochłanianie wibracji. Z tego powodu Zipp 303 był pierwszym karbonowym kołem, które przetrwało brukowane klasyki. Kolarzem, który je testował była Fabian Canlcellara. Jak wiadomo Fabian miał co nieco pod nogą, więc testy były odpowiednio intensywne.

O obręczy można pisać  w samych superlatywach. Obręcz to jednak nie wszystko. Historia Zippa, to historia upokarzających walk o jakość piast. Akcja serwisowa za akcją serwisową i upór Zippa by produkować piasty samodzielnie. Ostatecznie po 10- leciu porażek Zipp poszedł po rozum do głowy i zerknął jak piasty budują giganci tej branzy. Najbliżej ostatnim piastom Zippa konstrukcyjnie do DT Swissa. Prosta, sprawdzona konstrukcja. Brak regulacji naprężenia wstępnego łożysk. Skutecznie takie naprężenie działa u innych wielkich producentów, ale nie  w Zippach poprzednich generacji. Szprychy straight pull. Zaplot na dwa krzyże  z tyłu. Piękno  w prostocie. Co najważniejsze te piasty jadą.świetnie i są bezawaryjne. W końcu Zipp uporał się  z swoim koszmarem. Przy okazji porada jeżeli nie chcecie popaść  w kosztowne kłopoty nie kupujcie żadnych Zippów sprzed 2015 roku Pierwszy udany model piast to 177/77 i nie próbujcie sięgać wstecz. Chyba że niestraszne Wam przeplatanie tych kół na inne piasty. Zipp  w 177/77 zastosował szwajcarskie łożyska klasy ABEC.3 wg żródła do którego dotarłem. W moim komplecie kół zostały one zastąpione jeszcze wyższej klasy łożyskami firmy FAG. Nie jest to jednak zabieg niezbędny.Klasa ABEC 3 to dobrej klasy sprzęt i posłuży na pewno długo.

Zipp 303 Firecrest Tubular test
Zipp 303 Firecrest tylna piasta 177

 

Szprychy  w Zippach to różne model Sapimów CX Ray, CX Sprint w zależności od koła i wersji kół. Jakość montażu bardzo przyzwoita.

 

                                                                               Wrażenia  z jazdy

Jak się na Zippach jeździ? Używałem ich do tej pory  z szytkami Vittoria Corsa G+z  graphenem. Jeżdżą bardzo komfortowo i pewnie . Są mniej sztywne bocznie od kół Campy pod tym względem są podobne do kół Fulcrum i Corima. Nie przeszkadza to w  niczym. Komfort znacznie przewyższa inne koła mimo to nie masz wrażenia,że Zippy sa miękkie. Sa super bezpieczne na zjazdach dzięki kształtowi obręczy są odporne na boczne podmuchy jak koła o profilu 25 mm. To wielka zaleta. Na Campie Bora 50 co nadrobiłem na płaskim to traciłem  w dół. Lekkie zachwianie przodu i traciłem ochotę na mocne deptanie na zjazdach. Zipp idzie jak przeciąg  w dół . Zauważyłem że stabilność wzrasta wraz  z prędkością przy 50 km/h i więcej jadą jak po szynach. To wspaniała cecha Zippów.

Zipp poprzez komfort na drogach o gorszej nawierzchni również nie męczy tak kolarza, jak super sztywne Bory. Sztywność  jak już jedziesz 40 km/h nie ma żadnego wpływu na prędkość. Z zaznaczaniem, że pod względem Aero obręcze Zipp nie maja sobie równych.

Hamowanie na suchym jak na obręczach aluminiowych., na mokrym dalej czujemy się bezpiecznie. Używam zalecanych przez Zippa klocków Swiss Stop Black Prince.

Zipp 303 Firecrest V3
Zipp 303 Firecrest V3 wgłębienia  w obręczy

 

Zippy mogłyby ważyć  z 200 gram mniej . Waga zestawu pod szytkę to 1380 gram bez zacisków. Nie jest to mało. Ale ja osobiście nie odczuwam niczego, co to koła robiły by walniej od lżejszych o ponad 120 gram kół Campagnolo. Może poza sprintem na mocy maksymalnej pod 12 % 100 metrowy podjazd.

Zaciski są takie jak  w innych topowych kołach szosowych solidne nie najlżejsze i bardzo estetycznie wykonane.

Jedyny ewidentny minus kół Zippa to fakt ,że koła te zakupione  w sklepie nie posiadają pokrowców. Koła za taką kwotę, powinny mieć luksusowo wykonany pokrowiec, na każde koło osobno. Poza tym minusów nie stwierdziłem Jak ktoś szuka uniwersalnych kół do ścigania, czy po prostu do przyjemnej szybkiej jazdy  polecam Zippy. Pamiętajcie omijajcie piasty 188/88 i starsze to potencjalne źródło sporych kosztów i frustracji. Te koła nie zasługiwały nigdy na takie piasty. Zipp na szczęście też do tego doszedł. Piasty 177/77 są super i temat się rozwiązał.

Są koła bardziej sztywne. Być może sa koła  z szersza obręczą być może są koła które jeszcze lepiej hamują. Ale żadne  z tych kół nie maja wszystkich zalet Zippa. Maja za to istotne wpływające na jakość jazdy wady. Podejrzewam że sa koła na świecie jadące podobnie. Celowałbym  w Enve 3,4 być może Shimano Dura Ace 40 tubular ostatnia wersja. I tu się ta krótka lista kończy. Konkurenci naśladują kształt obręczy. Nie mają jednak innych zalet Zippa jak mocne hamowanie . i pancerne obręcze odporne na uszkodzenia. Polecam Zippy bezwarunkowo. (nigdy nie podejrzewałem, że to napiszę był czas że mój brat jeżdził już na nowych Zippach 404 a ja śmigałem na Bora One 50 jak łatwo się można domyślić dochodziło do karczemnych awantur co lepsze -)

Zapraszam do polubienia naszych profili na Facebooku, Instagramie, Twitterze i Youtube. Udostępniajcie proszę wpisy  z strony Road-Racing.pl to jedyna droga aby stały się naprawdę popularne.Dziękuję!

Wkrótce test szytek Vittoria Corsa g+, Veloflex Arenberg, kół Zipp 404 Firecrest Zapraszam serdecznie kolarzy lubiących konkretne prawdziwe opinie.

Ocena Road-Racing.pl 10/10

Bartosz Kasprzyk

Road-Racing.pl