Acer

 

https://fitwheels.eu/

 

Rowery szosowe na Shimano 105-5800 Kross Vento 6.0, Merida Scultura 4000, Haibike Affair 3.0,

Kategoria

Rowery szosowe na Shimano 105, część druga:

Sezon 2018 zbliża się dużymi krokami, poradnik dla rozglądających się za szosówką na Shimano 105-5800. Żródło do porównania to dane producentów i własne doświadczenie  z rowerami szosowymi.Zapraszam.

Witam serdecznie wszystkich czytelników. Tych  z szosa.org również . Dziś kolejne rowery na Shimano 105-5800. Kilka słów o samej grupie.

11 biegowa 105 nie jest nowością na rynku. Miałem okazje przymierzyć się do roweru wyposażonego  w ten napęd. Gdyby nie próżność (do czego się przynajmniej przyznaję) nie znalazł bym uzasadnienia dla grup Ultegra i Dura Ace. Moja szosa Ridley Helium, wyposażona jest  w Dura Ace 9000. Shimano 105 ma zbliżony kształt klamek. Nieco inne są odczucia przy samej zmianie biegów. Delikatnie słabsze hamulce. Wszystko chodzi jakby minimalnie mniej płynnie. Są to bardzo małe różnice. Największa różnica między wyższymi grupami a Shimano 105 5800 to waga około pół kilograma,  w porównaniu do Shimano Dura Ace 9000. Ktoś kto kupi rower wyposażony  w Shimano 105 na pewno  z powodu tego napędu nie przegra żadnych zawodów, nie strzeli  z koła na zbiórce itd. Przyczyny porażek będą inne niż napęd  Jest po prostu o.k., chodzi fajnie nie ma czego się czepiać. Przednia przerzutka  w Shimano 105 wg mnie na bazie mojej obserwacji pracuję płynniej niż Sram Red 10 sp. Przejechałem na Sramie sezon i nigdy więcej nie kupię linkowego osprzętu tego producenta na szosę. Zawsze żartuje, że Sram wszedł na rynek szosy jako ostatni i wszystkie sensowne technologie były już opatentowane. Stąd Double Tap itd.

Na pierwszy ogień dziś idzie rodzima produkcja:

 

Kross Vento 6.0.Polski duży producent rowerów. Przymierza sie obecnie do samodzielnej produkcji ram węglowych. To postawiło by Krossa w tej dziedzinie powyżej 90 % producentów rowerów na świecie. Poczekamy, zobaczymy Podstawowe dane

Stack -                                                          542

Reach                                                           383

Stack /Reach                                              1,40

Rozmiar                                                       M

Rura Górna horyzontalnie                       544 mm

Kąt główki                                                   72,5

Kąt podsiodłowy-                                       73,5

Wysokość główki ramy                            140

Waga 8 kg bez pedałów

8999 zł

Rower wydaje się być propozycja  z zacięciem sportowym. Na pewno nie jest to geometria endurance. Jeżeli ktoś szuka komfortowego połykacza kilometrów, to źle trafił. Nie jest to też rower o geometrii ekstremalnie przechylonej  w stronę wyczynu. Ciekawy kąt podsiodłowy pół stopnia ponad klasyczne 73 stopnie. Daje to pozycje minimalnie bardziej przesunięta nad suport ale bez sytuacji takiej jak  w Scott Addict. Kąt główki ramy 72,5 jest wartością dla rowerów sytuujących się pomiędzy endurance a  geometria wyścigową z kołem mocno schowanym pod ramę.

Zapowiada to stabilnie się prowadzący łatwo napędzający sprzęt. Waga jak na ta klasę osprzętu przyzwoita 8 kg to wynik zaledwie o 200 gram wyższy niż konkurencyjnego Scotta .Koła zaproponowane przez Krossa to przyzwoite treningowe koła Shimano. Zaskoczył mnie za to bardzo pozytywnie wybór dostawcy rurek. Kierownica mostek i sztyca to Zipp Service Course. Co prawda sztyca to wersja aluminiowa. Ale mimo wszystko nie spodziewałem się  w tej klasy rowerze, takich wsporników. Używałem  w moim Looku produktu Zippa. Działał niezawodnie i wyglądał bardzo elegancko.  W tej klasie sprzętu kolarskiego, tej klasy wsporniki to rzadki widok. Przeważnie producenci zamawiają wsporniki na wschodzie  z wybranym logo. Wtedy to macie szanse na szosową kierownicę ważącą 350 gram itd. Malowanie Krossa trochę smutne ale jak ktoś nie lubi się wyróżniać może uznać to za zaletę. Na plus dla Krossa, choć to raczej już standard: zróżnicowanie długości korby, szerokości kierownicy i długości mostka między rozmiarami. Cena relatywnie wysoka. Pewnie transakcyjne ceny będą się nieco różnić. Przy poziomie wyjściowym można się na rynku niemieckim rozejrzeć za rowerem lepiej wyposażonym.

Podsumowując rower na kompletnej grupie Shimano 105  dzięki markowym wspornikom dość niska waga. Geometria  z przechyłem  w stronę sportowej pozycji krótka główka ramy daje dodatkowe  możliwości jeśli chodzi o pozycję. Malowanie mogłoby bardziej przyciągać oko.

Haibike Affair 3.0 Niemiecki producent rowerów. Kojarzy mi się bardziej z MTB ale oferta rowerów szosowych tez jest szeroka. Jeszcze przez jakiś czas Haibike będzie zdobywał rynek ,stąd możemy liczyć na agresywne wyceny jego produktów na rynku

 

Stack -                            544

Reach                             587

Stack/Reach                    1,40

Rozmiar                          M

Rura górna                      545

Kąt główki                        72,75

Kąt podsiodłowy                73,75

Wysokość główki ramy       135

 

Kolejny rower może być bardzo ciekawa propozycja jeśli chodzi o to zestawienie agresywna…wycena roweru powinna tym bardziej zwrócić waszą uwagę na ten model. Haibike Affair 3.0. Carbonowa rama i dość agresywna sportowa geometria. Ostry kąt podsiodłowy przywodzący na myśl Scotta Addicta i równie agresywny przód roweru  z 72,75 stopniowa główka ramy. 135 milimetrowa wysokość główki sterowej uzupełnia zestawienie. Co  w praktyce oznacza taka geometria? Sportowe prowadzenie i raczej brak predyspozycji do całodziennych wycieczek . Tu znacznie lepiej pasuję 2 godzinne ostre ściganie. Proporcja Reach do Stack na poziomie 1,40 to gwarancja sportowych wrażeń. Znając Haibike jako producenta udanych modeli do MTB nie spodziewałem takiej maszyny za mniej niż 6000 zł, a jednak. Masz ochotę się bez stresu pościgać? Bierz śmiało ten rower. Niska cena i bardzo zaskakująca ofensywna geometria.  Do tego cała reszta na typowym poziomie. Koła Mavic Aksium ( przetestowałem je na Via Dolny Śląsk na wietrznym i deszczowym etapie 6 miejsce  w M30–dają radę).

Cały rower bez pedałów waży 8 kg czyli nie jest źle. Opisywany tu madel jest modelem na 2017 rok być przyszłoroczny model będzie droższy inaczej skonfigurowany, póki co ten jest dostępny i można go zamówić. Do przystosowania roweru dla średnią zaawansowanego kolarza do wyścigu wystarczy zmiana opon na bardziej przyczepne Schwalbe Lugano to opony otwierające ofertę Schwalbe. Średnica sztycy to 27,2 co po wymianie na carbon wzmaga komfort na nierównych drogach. W moim Ridleyu jest właśnie taka średnica i sztyca naprawdę pracuje na nierównościach. Zakładam że obecna cena to promocja,  przy odpowiednim talencie negocjacyjnym, a każdy Polak twierdzi że go posiada, można kupić ten rower  w bardzo atrakcyjnej cenie.

Reasumując ciekawa propozycja od niemieckiego Haibike rozsądny wybór dla ścigających się amatorów. Za nieduże pieniądze agresywna geometria i prowadzenie zbliżone do rowerów wyścigowych  z wyższej półki cenowej.

 

Kolejna propozycja to Tajwański gigant Merida i rower

Merida Scultura 4000

Merida jak spora część  z was wie jest właścicielem  znaczącej części udziałów  w Specialized. Pismo związane  z sprawą wadliwych widelców  w Tarmacach SL 4 podpisane było przez Meridę właśnie. Przynamniej to,  z którym miałem okazje się zapoznać. Było ono wystawione na potrzebę amerykańskiego rynku. Czytałem kiedyś wywody na temat tego, jaka to Merida nie jest trendy u j blogera  z stolicy. Ja nie oceniam wizerunku roweru tylko jego potencjał i zastosowanie.

Stack -                                                          555

Reach                                                           386

Stack /Reach                                              1,437

Rozmiar                                                       M

Rura Górna horyzontalnie                       545 mm

Kąt główki                                                   72

Kąt podsiodłowy-                                       74

Wysokość główki ramy                            150

Waga 8,2 kg bez pedałów

7799

 

Merida oferuje  w tym sezonie rower uniwersalny. Nie ma jednoznacznie wynikającego  z geometrii przeznaczenia . Dość wysoka główka ramy stosunek Stack do Reach na poziomie blisko 1,44 to nie są wartości definiujące jasno przeznaczenie. Nie jest to jednak wadą tego roweru. Znaczy to tylko tyle, że będzie miał neutralne prowadzenie . Dzięki główce o kącie 72 stopnie nie spodziewałbym się nerwowych reakcji na ruch kierownicą. Plus za użycie sztycy karbonowej  w rowerze  z tej półki cenowej. Kolejny plus to przyzwoite oponki, które Merida proponuje na start. Continental Ultra Sport 2 to ciekawa propozycja. Bliska potencjałowi najlepszych oponek od Conti. Waga roweru  w sporej części zależy przy rowerach wycenionych  w przedziale 6-9 kpln od wagi kół i rurek. Koła  w tym rowerze, to konstrukcja sygnowana przez Meridę, nie spodziewam się tu wyniku poniżej 1900 gram. Podobnie kierownica i mostek, do najlżejszych nie należą. Od wagi rurek i zapamiętajcie to sobie dobrze, zależy tylko samopoczucie właściciela. Nic więcej. Jeżdżę na rowerze wyposażonym  w kierownicę ważącą 199 gram i jakoś nie zauważyłem żeby mnie to przyspieszało… Ten element  w rowerach  w ProTour wykonany jest  z aluminium i nikt nie widzi  w tym nic złego.

Na bazie doświadczeń własnych mogę wam napisać że  w rowerze liczy się

Pierwsze miejsce- rama

Drugie miejsce- koła

Trzecie miejsce-  tzw. rurki tj kierownica, sztyca, mostek +siodło

Czwarte- napęd

Ta klasyfikacja dotyczy rowerów szosowych. Nie będę się śmiał  z poczatkujących, kolarzy którzy  w dalszym ciągu mimo hierarchii jak powyżej, oględziny rozpoczynają od tylnej przerzutki….

Podsumowując  w Meridzie otrzymujemy uniwersalna karbonową rame przeciętne koła i jedna  z rurek karbonową. Geometria zapowiada uniwersalną charakterystykę co dla wielu czytelników może być zaletą. O osprzęcie  w związku  z powyższą klasyfikacja. Dla ludzi jeżdżących  w strojach Teamów których kolarzami nie są Merida jest odmalowana  w kolory Bahrain Merida. Dla jednych to zaleta dla innych wada.

 

 

Jeżeli podobał ci się wpis postaw like pod linkiem do artykułu na FB udostępnij proszę i polub naszą stronę i dołącz do 550 osób ktor już to zrobiły ;-).Będzieszz na bieżąco z Dolnośląskim kolarstwem szosowym i nie tylko. Zajrzyj też na nasz profil na YouTube oraz na Instagramie. Zapraszamy