Trening Kolarski z Tomaszem Kiendysiem

 

Ramy szosowe wybór-poradnik Road-Racing.pl

Kategoria

Ramy szosowe, podstawy dla kupujących-Road-Racing

 

Powiedzenie kolarskie mówi że dopiero 3 rower jest dobrze dobrany do kolarza. Z powiedzenia tego wynika że nie tak łatwo dobrać właściwą ramę. Mając na myśli dobrą pisze o rozmiarze i geometrii. Zacznijmy od prawidłowego określenia rozmiaru. Ramy dzielą się na kilka kategorii sportowe  z długą rurą pozioma Endurance z krótszą rurą pozioma i te do jazdy rekreacyjnej  z  w miarę wyprostowana pozycją. Amator powinien zacząć swa przygodę  z szosą od rowerów Endurance to  w dalszym ciągu sprzęt nie wykluczający sportowego zastosowania przykładem mogą być modele Ridley Fenix Trek Domane czy Canyon Endurace. Rower taki umożliwia jazdę  z pozycją która ebz problemu jest do utrzymania na dłuższym dystansie. Nie trzeba się tak mocno pochylić jak na Ścigockich ramach. Żeby bezstresowo przeżyć 4 godziny na szosie czyli rozjazdową setkę nie powinniśmy szukać kąta miedzy tułowiem a linia prostopadłą do ziemi mniejszego niż 45 st . Mniejszy kąt znacznie obciążyłby krzyż i  w efekcie osłabił możliwość efektywnej jazdy. . Mimo że mostek może skrócić lub wydłużyć pozycje powinien on się mieścić  w pewnym zakresie długości. Dlaczego? Użycie zbyt krótkiego mostka spowoduję że rower będzie się prowadził nerwowo. Użycie zbyt długiego osłabi skuteczność nagłych reakcji.

Załóżmy że wg pomiarów powinniśmy uzyskać długość od czubka siodełka do środka mostka 500mm. Oznaczać to będzie  w praktyce ramę o długości efektywnej górnej rury około 530 mm i mostek 100mm oraz 20 mm podkładek. Zakup ramy o długości 550 mm wymusi uzycie mostka  w okolicach 80 mm co uczyni rower bardziej nerwowym. Podobnie  w druga stronę. Za krótka rama ma jeszcze jedną wadę . Z dużym prawdopodobieństwem zajdzie zjawisko Toe Overlap. Czyli przy skręcaniu kierownicy koło zahaczy o czubek buta.

Podstawowe kąty ramy i jak intepretować ich zakres? Kąt podsiodłowy standardowo wynosi 73 st rzadko  w  szosach wartość ta schodzi poniżej 73 st zdarza się natomiast że jest wyższą. Co daję mniejszy kąt większe wykorzystanie podciągania w pedałowaniu staje się łatwiejsze. Co daje większy niż 73 st kąt  w rurze podsiodłowej łatwość utrzymania wysokiej kadencji. Tak to  w skrócie wygląda.

Kąt główki również wyjściowym kątem jest 73 st poniżej tej wartości rower prowadzi się bardzo pewnie łatwo utrzymuje kierunek jazdy. Idealny dla początkujących by pewnie poczuli się na szosie. Dla bardziej zaawansowanych kolarzy tez nie musi być zły. Kąt powyżej 73 st to już kierunek sport rower reaguje bardziej bezpośrednio na ruch kierownica może być nieco nerwowy pozwala bez problemu gwałtownie skręcić co jest pożądane przy ściganiu. 73 stopnie to neutralna charakterystyka.

Wysokość główki im niższa tym bardziej aerodynamiczna pozycja może zostać osiągnięta na takim sprzęcie. W rowerach Endurance główka jest zazwyczaj wyższa  w sportowych sprzętach niższa. Rozstaw kół wpływ na niego ma kat główki, cofnięcie tylnego koła i offset widelca. Im dłuższy rower tym bardziej stabilne prowadzenie. Zawodnicy nie lubia takiej charakterystyki preferują sportowe krótkie ramy Takie Jak Specialized Tarmac, Ridley Helium, Scott Addict.

Średnica sztycy im mniejszy przekrój sztycy tym większość elastyczność en wspornik może zaoferować. 27,2 to przekrój przy którym sztyca działa całkiem sprawnie powyżej mamy większa sztywność. Materiał sztycy ma wpływ również bardzo istotny dobrej jakości carbonowa sztyca poprawi komfort  w siodle znacznie nawet przy aluminiowej ramie.

Jako ciekawostkę na koniec przedstawię obecny ranking rowerów szosowych ułożony wg kryterium zwycięstw w Pro Tour za rok 2016 przez ekipę GCN

1, Specialized Tarmac S-Works – najbardziej utytułowana maszyna ostatnich lat marketingowy król szosy

2. Pinarello Dogma F8- rower Teamu Sky Michał Kwiatkowski pokonał na nim Sagana w E3 Haarelbeke

3. Scott Foil Orica wygrała na tym sprzęcie Paris Roubaix, jeden  z trzech rowerów aero

4. Canyon Ultimate CF SLX Rower Nairo Quintany rower który wygrał naj2.iecej górskich etapów  w sezonie

5 BMC Team Machine SLR 01 BMC używa przeważnie własnie tej ramy odpiwednik Scotta Adiccta Sworksa i Ridleya Helium

6 Specialized Venge VIAS jeden  z trzech rowerów Aero co pokazuje że aero w ramach to jednak nie jest klucz do szybkiej jazdy

7 Cervelo S 5 Aero kolega Scotta;-) Mark Cavendish miażdył na nim  w Tour de France

8 Scott Addict uniwersalny góral od Scotta kolejny lekki rower  w zestawieniu waga zdecydowanie piórkowa

9 Ridley Helium SL Sprzęt Lotto Soudal Superlekka, świetnej jakości maszyna

10 Lapierre Xeliius SL na tym rowerze wygrano  w tym roku Mediolan San Remo jechał na nim sprinter który nie wybrał choć mógł rower aero.

 

Podsumowując 7:3 dla rowerów stiffnes to weight . Rowery Aero ledwie 3. Oczywiście żaden  z tych rowerów sam  w sobie nie ma niezwykłych właściwości, trzeba na nim deptać i to mocno by coś osiągnąć. To bardziej ranking Teamów i Zawodników w nich jeżdżących. Niemniej jednak marketingowo na pewno atrakcyjny. My kolarze amatorzy wiemy doskonale że luksusowy rower dodaję co najwyżej dobrego samopoczucia właścicielowi i niewiele więcej. Nie powiem że nic ale  w sumie to niewiele. Najważniejsze  w szoei jest dopasowanie ustawień roweru jego geometrii pod konkretnego kolarza a czy to będzie Romet czy Sworks klasyfikacji  zna wyścigu  w którym weźmiecie udział, raczej to nie wywróci;-)

Ridley Lotto Soudal

Na koniec czy mógłbym polecić jakiegoś producenta. Na pewno nie polecę Wam konkretnych bryk wysilcie się jednak i poszukajcie rowerów których ramy nie są malowane na gotowo  w Chinach. To znacznie poprawia jakość ramy jako całości. Po pierwsze kontrola jakości wyłapie usterki przed malowaniem  w samej ramie po drugie jakość powłoki będzie dużo lepsza niż  w Chińczyku . Dla waszej ciekawości Chińczykiem jest choćby zwycięzca powyższego zestawienia . Spec już od kilku lat produkuje soje ramy  w Chinach. Mój Sworks pochodził jeszcze  z Taiwanu. Jeśli chodzi o Azję Taiwan to klasa lux to tam produkuje się Meridy i Gianty . Dwie świetne marki może mają one trochę krzykliwy marketing niż Specialized czy Trek ale to są naprawdę świetnej jakości rowery.

W Europie malowane są między innymi Colnago i Ridley

https://www.youtube.com/watch?v=XgpwDqRuru8

https://www.youtube.com/watch?v=3JKH3anuPRA 

 

Każdy  z tych producentów posiada  w ofercie ramy  w bardzo różnych cenach. Najtańsze modele carbonowych ram Colnago kosztują około 4 kpln, Podobnie lub nawet mniej kosztują najtańsze Ridleye. Oczywiście jest wiele innych bezproblemowych producentów takich jak Canyon czy Focus  w Niemczech czy inni tacy jak Orbea, Lapierre BMC Wilier. Powyższe porady to tylko drobiazg  w porównaniu  z tym od czego zacząłem ten artykuł Najpierw dopasuj ramę do siebie, przeglądając różne oferty, używając kalkulatorów bikefittingowych Później skup się na takich pierdołach jak trwałość lakieru i jakość wykonania

 

Bartosz Kasprzyk

Road-Racing.pl