Acer

 

https://fitwheels.eu/

 

Continental Grand Prix 5000 - test długodystansowy

Kategoria

Continental Grand Prix 5000 opona 700x25c – test długoterminowy

Pierwszy kontakt  z oponką szosową Continental miałem przy okazji zakupu Continental Grand Prix 4000 s II. Jako, że miałem wcześniej odczynienia  z niższej jakości produktami innych firm, miałem ją  z czym porównać. Świetna, niemal pozbawiona wad opona . Szybka, przyczepna, dająca radę  w deszczu odporna na przebicia. Takie miałem  z nią doświadczenia. Opona stała się wzorem dla opon szosowych na świecie. Opon przeznaczonych do sportowego użytku.

Przed Continentalem stanęło trudne zadanie. Jak zastąpić tę świetną oponę. Co jeszcze możemy ulepszyć?. Wydaje mi się, że odpowiedz brzmiała niewiele, ale spróbujmy.

Garść danych technicznych o Continental GP 5000

Waga  218 gram

TPI 330

Wkładka antyprzebiciowa Vectran Breaker

Realny przekrój na obręczy 16,5 mm- 25,8 mm przy 7 bar

System Active Comfort

Mieszanka: Black Chilli Compound

Continental Grand Prix 5000 Zachowuje się na drodze podobnie do swojej poprzedniczki. Wyraźna różnica dotyczy rozmiaru karkasu. Nowy Continental Grand Prix 5000 jest zauważalnie mniejszy  w rozmiarze 25 C Przekrój na obręczy o wewnętrznym wymiarze 16,5 mm to 25,8mm.  Grand Prix 4000 S2 mierzy na obręczy o przekroju 18 mm, ponad 27 mm. Z Punktu widzenia aero to na pewno świetnie. Patrząc na to, że na szerszej oponie jeździ się pewnej – nie jest to już taka oczywista zaleta. Ta różnica tłumaczy też wiele, jeśli chodzi o wagę. Urwane kilkunastu gramów może spowodowane właśnie mniejszą szerokością opony. Conti w Oponie GP 5000 wzorek na bieżniku wyciął laserowo, wcześniej wyglądało to na na odlew. Nie ma to żadnego wpływu na jazdę ale wygląda na dokładniej wykonane. Co do Odporności na przebicie, to na 3000 km miałem przygodę związana bardziej  z lateksową dętką, która rozszczelniła się upuszczając ciśnienie  z 7 do 4 bar,  w sektorze startowym na wyścigu. Wystartowałem jednak i ukończyłem wyścig dętkę jednak wymieniłem. Poza tym incydentem zero problemów i zero kapcie..Wkładka Vectran Breaker działa niezawodnie. A jeżdżę na delikatnych dętkach lateksowych.

Wrażenia  zjazdy. Opona lekko się toczy świetnie trzyma się drogi na zakrętach. Opór toczenia odgrywa dużą rolę przy mniejszych prędkościach, im większa prędkość tym większą rolę zaczyna odgrywać Opór aero. Jednak cały czas tarcie, jakie generuje opona ma znaczenie i to wielkie znaczenie. Wg Bicycle Rolling Résistance opór toczenia jednej opony GP 5000 to 10 W. Dla porównanie świetnej klasy opona Specialized S-Works Turbo generuje opór 13,4 W Czy to dużo? Tak, to nie jest mała różnica. Pamiętajmy, że rowery są wyposażone  w dwa koła, łącznie daję nam to zysk 6,8 Wata, Żeby mieć pełny obraz, nadmienię, że opona turystyczna Schwalbe Lugano generuję opór 21,6 W, czyli na komplecie mamy 23,2 W różnicy to jest już odczuwalna empirycznie różnica.To co podziwiam  w tej oponie to fakt, że mimo Iz opór toczenia jest bardzo niski, opona jest nadal bardzo przyczepna. Tego typu rzeczy są bardzo trudne do osiągnięcia, bo są to pozornie sprzeczne wartości.

 

continental gp 5000
Continental; GP 5000

 

Komfort oponki Continental GP 5000 jest wysoki. Elastyczna osnowa o TPI 330 i elastyczna wkładka Vectran Breaker pracują i układają oponę idealnie do szosy. To ważne na dłuższych przejazdach. Poprawia to też bezpieczeństwo na ostro przejeżdżanych zakrętach  opona sztywna i źle wykonana potrafi sie  w takiej sytuacji uśliznąć.

Co do trwałości. Przednia opona po 3000 km wygląda bardzo dobrze spokojnie p[przejedzie kolejne kilometry. Tylna opona zaczyna się lekko „kwadracić” Ale mam wrażenie, że zużycie postępuję wolniej niż  w przypadku GP 4000 S II. Opona  w długodystansowym teście zdała egzamin na piątkę. Mam świadomość tego, że są pewnie opony, które przejadą 12000 km, ale nie tego oczekuje się od doskonałej jakości opon sportowych, . Takiej klasy opony zniechęcają mnie do powrotu do szytek. To  w przypadku amatora nie ma wielkiego sensu, chyba że waga kół jest Twoim priorytetem.

Niewiele na rynku kolarskim jest tak udanych produktów, jak sportowa opona Continental Polecam ją każdemu, kto oczekuje świetnych osiągów. W zestawienie  z dętka lateksową masz najwyższej możliwej jakości jazdę gwarantowaną. Do też będziesz też o te parę watów szybszy…

Jedyną wadą może być cena, ale tak  jest świat zbudowany, że dobre rzeczy kosztują… W tej klasie opon ceny kształtują sie od 160 zł do ponad 200 zł. Continental spokojnie mieści się  w dolnej części tego zakresu.

 

Ocena Road Racing.pl 10/10

 

Bartosz Kasprzyk

Źródło danych o oporze BicycleRollingresistance.com